logo_verbeteraars

info@zorgverbeteraars.nl

06 26 44 36 44 (bel)

06 26 44 36 44 (whatsapp)

Kwaliteit ziekenhuizen letterlijk op de kaart

26-02-2015

Vanaf dinsdag 13 mei publiceren Nederlandse ziekenhuizen het zogenaamde kwaliteitsvenster op hun website. Het kwaliteitsvenster, een initiatief van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ), laat zien hoe ziekenhuizen scoren op tien categorieën. Het gaat dan onder meer om pijn na een operatie en het rapportcijfer dat patiënten het ziekenhuis geven. De aftrap werd gegeven door Edith Schippers, minister van Volksgezondheid.

Kwaliteitsvensters NVZ eenvoudig vergelijken

Vanaf dinsdag 13 mei publiceren Nederlandse ziekenhuizen het zogenaamde kwaliteitsvenster op hun website. Het kwaliteitsvenster, een initiatief van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ), laat zien hoe ziekenhuizen scoren op tien categorieën. Het gaat dan onder meer om pijn na een operatie en het rapportcijfer dat patiënten het ziekenhuis geven. De aftrap werd gegeven door Edith Schippers, minister van Volksgezondheid.

Kwaliteitsvensters op de kaart

Doordat de ziekenhuizen dezelfde tien onderwerpen publiceren, kunnen patiënten ziekenhuizen gemakkelijk op hoofdlijnen vergelijken. Het aantal van tien zorgt er bovendien voor dat het overzichtelijk blijft.
Het enige minpunt is dat de gegevens alleen toegankelijk zijn via de eigen website van het ziekenhuis. Dat maakt het dan weer een stuk minder eenvoudig om ziekenhuizen in de buurt te vergelijken.Wij van Zorgverbeteraars dachten dat dit wel anders moest kunnen, en hebben de kwaliteitsvensters maar even op de kaart gezet:

De ontwikkeling van deze 10 thema’s worden verder behandeld in het themarapport “Kwaliteit op de kaart” van de NVZ.

 

 

Bas is adviseur en projectleider bij Zorgverbeteraars. In de dagelijkse praktijk helpt hij ziekenhuizen en andere zorginstellingen met het optimaliseren van hun EPD en inzet van ICT, het implementeren van nieuwe functionaliteiten en het onderhouden van het EPD.

Meer over Bas Smit

Gerelateerd

Derde editie ‘Kwaliteit verbeteren in de Zorg’ in de maak

Kwaliteit verbeteren in de zorg is een praktisch handboek voor (toekomstige) zorgverleners. Het helpt je de kennis en vaardigheden te …

Lees meer

Uit de oude doos, wat betekent ons logo?

Huisstijl Zorgverbeteraars, ons verjaardagscadeautje 5 jaar geleden

Lees meer

Verslag #Ontdekdezorgweek

In het kader van #Ontdekdezorg Week liep Zorgverbeteraar Bas Smit een avondje mee op de Huisartsenpost in Drachten. Een kort …

Lees meer

Ontwerp & Realisatie Publiek