logo_verbeteraars

Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde

Begin mei was er dan de hoorzitting over verwarde mensen. Hoe gevaarlijk is die verwarde man? Cornel Vader van het Leger Des Heils: “We zijn geschrokken van de toename van het aantal incidenten“. Steeds vaker komt de zorg bij mensen thuis. Terwijl de politiek wikt, weegt, debatteert en praat, moeten de mensen op de vloer aan de slag met deze problematiek. Wat kun je nu al doen?

De Agressieladder

De eerste stap is het herkennen van het soort emotie en de intensiteit. Belangrijk is ook dat je er als organisatie op dezelfde manier over praat. Dan herken je situaties en stel je gelijke grenzen. Een hulpmiddel is de agressieladder. Die kun je gebruiken om met je collega’s te praten over de verschillende soorten agressie, en de beste manier om hier mee om te gaan.

Meeveren:

De eerste twee treden van de ladder vragen om meeveren en ruimte geven. Natuurlijk kun je het af en toe zat zijn als burger, cliënt of patiënt. Daarna moet je wel weer in gesprek.

Afronden:

De bovenste twee treden betekenen “afkappen” en de situatie verlaten. Persoonlijke aanvallen, dreigen of fysieke agressie zijn niet acceptabel. Niet voor jou, niet voor je collega’s.

Mens boven methode

Er zijn allerlei theorieën en modellen over agressie. Wij kiezen voor doelmatigheid, wat werkt is waar. Dit model geeft houvast en duidelijkheid zonder veel theoretische kennis. De theorieën die hier achter liggen komen tijdens het oefenen met het model wellicht naar voren, maar zijn geen voorwaarde om veiliger te kunnen werken met burgers, cliënten en patiënten.

Aan de slag met het ABCD-Model

Waar is het tegengif om Mr. Hyde weer te laten veranderen in dr. Jekyll? Hoe de-escaleert een situatie en kun je iemand “een stapje terug laten doen” op de ladder?
Wij maken ons sterk voor goede zorg. Die begint bij een open en veilige werkomgeving. Mr. Edward Hyde zal zo nu en dan langskomen. Wees dan goed voorbereid, zodat je op tijd kunt de-escaleren of eventueel duidelijk kunt afkappen.

Wij maken graag dingen beter.

Meer over Zorgverbeteraars

Gerelateerd

Ben jij al klaar voor de nieuwe wettelijke eisen van de Wkkgz?  

De nieuwe wetswijziging Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) staat voor de deur en brengt ingrijpende veranderingen met zich …

Lees meer

Testondersteuning HiX 6.3 Upgrade

November 2024 | Testondersteuning HiX 6.3 Upgrade

Lees meer

Verbeter! 2024

De nieuwste uitgave van ons magazine Verbeter! is uit

Lees meer

Ontwerp & Realisatie Publiek