21-10-2022
We werken bij Zorgverbeteraars, maar zitten voornamelijk bij onze klanten in ziekenhuizen of andere zorginstellingen. Ook daar hebben wij dus collega’s. Hoe zorgen wij ervoor dat we als Zorgverbeteraars verbinding houden met elkaar? Juist als we de hele week onze klanten helpen op locatie?
’s Ochtends start iemand de dag met een leuk weetje over deze dag. Dit heeft soms te maken met ons werk, maar vaker niet. Wisten jullie bijvoorbeeld dat op 29 september 1968 de eerste uitzending van de Fabeltjeskrant was op de Nederlandse TV? Dit vertelde collega Bas op die ochtend.
We delen dagelijks wat onze locatie is; Zwolle, Assen, Groningen, Schildwolde, Roden, Utrecht, het kan overal zijn. Verder vermelden we: Wat heb ik gisteren gedaan? Wat ga ik vandaag doen? Heb ik een obstakel of hulpvraag? En zijn er successen te vieren?
Ook de rest van de dag houden we korte lijntjes via de chat in Teams: Wie weet er welk ziekenhuis al over is op HiX 6.3 en ook de module Behandeling gebruikt? Hebben jullie deze podcast al geluisterd? Heeft er iemand een suggestie voor een tool voor een data dictionairy? Dat soort dingen.
Iedere dinsdagochtend hebben we een stand up via Teams. Een kort rondje waarin we vertellen hoe het met ons gaat als persoon, privé of werk gerelateerd. Dan zien we elkaar even digitaal.
Vrijdag is onze kantoordag in Roden. We ontmoeten elkaar, drinken koffie, praten bij, lunchen samen, hebben onze face-to-face overleggen.
De kwaliteit van ons werk staat bij ons altijd centraal. Daarom heeft iedere Zorgverbeteraar voor ieder project een buddy. Twee weten immers meer dan één. Deze collega is klankbord, geeft gevraagd en ongevraagd advies en houdt je scherp. Bovendien kan je buddy je ondersteunen als dat nodig is of taken van je overnemen als dat helpt.
Eens in de paar weken hebben we een teamochtend (of -middag). Tijd om wat langer bij dingen stil te staan. Het gaat dan om interne zaken, zoals ons magazine of de manier waarop we samenwerken. Ook is er ruimte om een presentatie te geven over een project. Wat ging er goed? Wat kunnen we de volgende keer beter doen in een afgerond project? Of er komt een externe spreker die een presentatie houdt om ons wat bij te leren. Zo worden we steeds een beetje beter.
Jaarlijks hebben we ook een aantal teamuitjes waar het hele gezin aan mee mag doen. Zo hebben we rond de zomer een BBQ georganiseerd bij een collega in de achtertuin, met voor de kinderen voetbal en een springkussen. En we gaan in december een middag skiën, rodelen, boogschieten en een hapje eten.
Uiteraard zijn er ook spontane momenten van ontmoeten. Als je besluit om een dag naar kantoor te gaan en je collega is er toevallig ook, of je hebt even een gesprekje samen via Teams of de telefoon. Naar elkaar omzien, luisteren en samenkomen. Of het nu digitaal of face-to-face is. Een team is pas een team als er verbinding is.
Ik ben benieuwd hoe andere teams dit doen, zeker in tijden van hybride werken. Wij staan er altijd voor open om het nog beter te doen. Tips?
Stuur een berichtje naar Ellen
Ellen is beleidsondersteuner bij de Zorgverbeteraars. In de dagelijkse praktijk helpt zij de Zorgverbeteraars en andere zorginstellingen bij diverse organisatorische en administratieve vraagstukken.
Meer over Ellen BosDe nieuwe wetswijziging Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) staat voor de deur en brengt ingrijpende veranderingen met zich …
Lees meer