2015 | Hogeschool Utrecht - Het geven van een college over kwaliteit verbeteren in de zorgpraktijk voor studenten Hbo opleiding 'Management in de zorg'.
Binnen de cursus Bedrijfsprocessen bij Hbo opleiding ‘Management in de zorg’ werken studenten aan een bedrijfsanalyse. Tijdens een aantal hoorcolleges krijgen zij de theoretische, bedrijfskundige onderbouwing. Studenten horen graag verhalen uit te praktijk die deze (soms wat droge) materie tot leven brengen.
Jonas Rubrech, zorgverbeteraar en auteur van het boek ‘Kwaliteit verbeteren in de zorg’, verzorgde een college over kwaliteit verbeteren in de zorgpraktijk. Op beeldende wijze neemt het college studenten mee in de nut en noodzaak van kwaliteit verbeteren. Aan de hand van praktijkvoorbeelden en prikkelende stellingen als ‘weerstand is leuk’, laat Jonas Rubrech zien hoe je van een verbetering een succes maakt, maar ook hoe je een project eenvoudig kunt laten mislukken.
Studenten hebben aan de hand van praktijkvoorbeelden gezien dat kwaliteitsverbetering en kostenbesparing vaak hand in hand gaan. De missie van je organisatie is altijd het vertrekpunt voor adequate verbeteringen, draagvlak en resultaat. Studenten gaven in de evaluatie aan enthousiast te zijn over het thema en de wijze van presenteren.
Wij maken graag dingen beter.
Meer over ZorgverbeteraarsAlle verbeteringen beginnen met een plan. Het meest omvangrijke verbeterplan voor de zorg is op dit moment toch wel het …
Lees meerFranka Würdemann promoveerde afgelopen jaar op het onderwerp data-gedreven verbeteren van de zorg voor heupfracturen. Centraal in haar onderzoek stond …
Lees meerFysiotherapeuten kunnen hun rol als voorpost in de zorg pas echt waarmaken als ze direct toegang hebben tot de zorginformatie …
Lees meer