logo_verbeteraars

De tien geboden van verbeterkracht

12-05-2015

Vandaag is het, zoals ieder jaar op 12 mei, de Dag van de Verpleging. Het is een dag om de verpleegkundige beroepsgroep in het zonnetje te zetten, maar ook om eens stil te staan bij een specifiek thema. Het thema voor 2015: ‘Verpleegkundigen: krachtig en effectief in verandering’.

Want er komt veel op de zorg af. De uitdagingen zijn talrijk. De toekomst vraagt om organisaties en zorgverleners die snel en flexibel kunnen reageren op kansen en bedreigingen en daarbij aantoonbaar kwaliteit leveren. Hoe we dat doen? Laten we beginnen met investeren in verbeterkracht.

Verbeterkracht

Verbeterkracht is de kracht van de organisatie om van binnenuit te verbeteren. Van binnen naar buiten, van klein naar groot, van onder naar boven. Bovendien is het de kracht om te ontwikkelen, doelen te behalen en te reageren op veranderingen in de omgeving. Beschikt een organisatie over voldoende verbeterkracht, dan is zij klaar voor de toekomst; hoe deze er ook uitziet.

Hoe creëer je verbeterkracht in een organisatie? Onderstaand onze tien geboden voor een verbeterkrachtige organisatie in vogelvlucht.

1. Gij zult zakelijk met geld omgaan
Het mag eigenlijk niet over geld gaan, tegelijkertijd gaat het nergens anders over. Laten we het over geld hebben en over hoeveel kwaliteit we daarvoor terugkrijgen. Kwaliteit verbeteren en kosten besparen gaat vrijwel altijd samen.

2. Weest niet rigide
Rigiditeit is de grootste belemmering voor mensen om te veranderen. “Ja maar, we doen het al jaren zo…” Het zijn niet de mensen die zich aan de regels hebben gehouden die voor innovatie hebben gezorgd.

3. Gij zult feedback geven, ontvangen en stimuleren
Verbeteren gaat met vallen en opstaan. Vallen mag. Help elkaar opstaan. Samen leren is meer dan een vaardigheid. Het is een manier van met elkaar omgaan, van samenwerken.

4. Eert de doelen uwer organisatie
Activiteiten hebben een doel. Als ze geen doel hebben dan doen we ze niet, of erger: we doen ze wel, maar met tegenzin. Je organisatie heeft een missie. Dat is het doel dat centraal moet staan bij alles wat iedereen op de werkvloer doet. Alleen dan kom je ergens.

5. Gij zult betrokken, inspirerend en toekomstgericht leiderschap betrachten
Een goede leidinggevende is als een goede ouder: dichtbij wanneer nodig, op afstand wanneer mogelijk. Gericht op het faciliteren van ontwikkeling en zelfstandigheid, van groei. Een leidinggevende houdt ieders oog op het doel en geeft vertrouwen dat dit doel behaald zal worden.

6. Gij zult uw verantwoordelijkheid nemen zonder klagen
Klagen is de dood in de pot. Wie klaagt komt niet met een oplossing, maar is onderdeel van het probleem. Teamleden die klagen nemen geen verantwoordelijkheid. Zij zijn achter in de bus gaan zitten en bij alles wat er misgaat wijzen ze naar de chauffeur, maar nooit naar zichzelf.

7. Toont eerbied voor heden en verleden en verplaatst u in de ander
Een betere toekomst kan alleen met respect voor heden en verleden. Probeer te begrijpen waarom mensen deden wat ze deden en probeer samen stappen te zetten. Verbeteren is mensenwerk. Van goed naar beter.

8. Gij zult veranderen in stapjes en daarin volharden
Veranderen kost tijd en gaat gepaard met tegenslagen. Hoe eet je een olifant? Stukje voor stukje. Uit onderzoek blijkt dat veel veranderprojecten mislukken, simpelweg omdat men te vroeg opgeeft. Even doorzetten dus.

9. Gij zult investeren in kennis en kunde
Ook kwaliteit verbeteren is iets dat je moet leren. Door te investeren in bijvoorbeeld een verbetermethode of praktische tools voor alle medewerkers, geef je verbeterkracht in de organisatie een vruchtbare voedingsbodem.

10. Gij zult transparant en effectief communiceren en successen vieren
We hebben het al langer over transparantie naar buiten toe, maar wat heb je daar aan als intern de ene afdeling niet eens weet wat de andere doet? En hoeveel procent van de kwaliteits-communicatie gaat er over dingen die goed gaan? Geef verbeter-olievlekken een kans zich te verspreiden.

Jonas is partner bij Zorgverbeteraars. In de dagelijkse praktijk helpt hij zorginstellingen met het inzetten van ICT en data om primaire processen te ondersteunen en de kwaliteit van zorg te verbeteren. Hij schreef een aantal boeken waaronder ‘Kwaliteit verbeteren in de zorg’.

Meer over Jonas Rubrech

Gerelateerd

Ben jij al klaar voor de nieuwe wettelijke eisen van de Wkkgz?  

De nieuwe wetswijziging Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) staat voor de deur en brengt ingrijpende veranderingen met zich …

Lees meer

Testondersteuning HiX 6.3 Upgrade

November 2024 | Testondersteuning HiX 6.3 Upgrade

Lees meer

Verbeter! 2024

De nieuwste uitgave van ons magazine Verbeter! is uit

Lees meer

Ontwerp & Realisatie Publiek