25-03-2019
Terwijl eHealth helemaal hip is blijft de werkplek van de zorgprofessional vaak onderbelicht. Een werkdag met het EPD voelt vaak nog steeds als veel klikken, zoeken en overtypen. Je doet wat je kunt met je eigen olifantenpaadjes, zelf aangeleerde omwegen en misschien een tip van een collega of betrokken beheerder. Weten hoe een dossier werkt, betere afstemming, kleine aanpassingen en een paar sneltoetsen schelen veel tijd. Tijd die je liever aan patiënten besteedt. Wie gebruikt Ctrl-1 in HiX voor het openen van het medicatie-overzicht, of Alt + G voor alle orders in EPIC?
Het is een intrigerend verschijnsel, olifantenpaadjes. Wat ik er ook over lees, ze zijn nooit echt goed, of écht slecht. Er wordt misschien wat geklaagd over de onlogische indeling van de officiële weg of over de koppigen die ten koste van alles een sompig grasveld oversteken. Zo is ook het werken in een EPD. De bedachte processen en paden passen soms niet bij de reis die je in het systeem maakt. Dan ben je plots die koppige midden in het sompige grasveld. Maar je wilt wel weten of je eigen olifantenpaadje juist heel slim is en gedeeld moet worden, of dat het achter de schermen leidt tot grootse problemen omdat patiëntdata niet goed meekomt, orders wegvallen, DBC’s niet gevuld zijn en patiënten zoek raken.
Een opgeruimde werkplek scheelt tijd en fouten en bijna-fouten . Dat geldt ook voor de digitale werkplek. Hoe een collega met een patiënt omgaat kun je zien en bespreekbaar maken. Hoe jij of je collega’s digitaal werken is minder zichtbaar. Kan jullie afdeling nog winst halen door beter EPD gebruik, en zo betere zorg leveren? Door tijd en aandacht te besteden aan hoe iedereen in het EPD werkt ontstaan verbeterpunten, maar ook nieuwe inzichten. Welke sneltoetsen en welke lijsten kun je gebruiken. Hoe vind je makkelijker informatie en voorkom je dat je dingen overtypt?
De optimalisatie van de digitale werkplek is een aanpak waarbij we aan de hand van een scrum-achtige methodiek verbeteren. Een multidisciplinair team gaat op de afdeling aan de slag. De focus bepaalt de afdeling zelf; willen zij bijvoorbeeld de nadruk leggen op patiëntveiligheid, op efficiënter werken of op patiëntvriendelijkheid? De prioritering van verbeterpunten gebeurt op basis van deze focus. Kiest een afdeling voor efficiëntie dan wordt bijvoorbeeld de nadruk gelegd op de meest voorkomende DBC’s, omdat hier immers het meeste te winnen is. Door het observeren, prioriteren, oplossen en opleveren kort achter elkaar te doen ontstaat nieuwe energie rond de werkplek en staat iedereen even stil bij wat hij elke dag doet.
Unithoofden, zorgmanagers,artsen, verpleegkundigen, CMIO’s en CNIO’s staan voor een gemeenschappelijke uitdaging. Want, betere zorg hangt meer en meer af van het beter gebruiken van de digitale werkplek. Dat vraagt iets van het EPD maar ook van de medewerkers. Met een EPD-optimalisatie brengen we de eigen IT afdeling, gebruikers en EPD dichter bij elkaar. Blijvende verbeteringen die elke dag opnieuw waarde leveren voor betere zorg en tevredenheid op de werkvloer.
Doorpraten over een EPD-optimalisatie of blije dokters? Neem gerust contact of kijk eens op zorgverbeteraars.nl.
Wij maken graag dingen beter.
Meer over ZorgverbeteraarsDe nieuwe wetswijziging Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) staat voor de deur en brengt ingrijpende veranderingen met zich …
Lees meer