logo_verbeteraars

Oh ja, een digitale vragenlijst

30-03-2015

Of je een afspraak wilt maken met de fysiotherapeuten want die willen ‘iets’ met hun dossier. Ze willen er waarschijnlijk een vragenlijst bij hebben. Met zo’n mailtje kan de dag van een beheerder van een EPD zomaar beginnen. Een afspraak maken gaat wel lukken, maar waar begin ik als ze inderdaad een vragenlijst willen hebben?

De inrichting van een dossier met doeltreffende vragenlijsten is het resultaat van samenwerking tussen ict en zorg. De beheerder van het informatiesysteem kent de organisatie brede architectuur en de slimme trucjes voor een gebruiksvriendelijke vragenlijst. De betrokken zorgprofessional kent de zorgprocessen en zal samen met zijn collega’s de vragenlijst regelmatig gebruiken.

Het ontwerpen en aanpassen van digitale vragenlijsten betekent veel afstemmen en overleggen. Vanuit je ervaring als beheerder weet je wel ongeveer waar je aan moet denken. En voor het eerste gesprek begint heb je nog even door de bestaande vragenlijsten heen geklikt. Je bent er klaar voor! Of, zou je dit beter kunnen voorbereiden?

Wij denken van wel. Er wordt gewerkt aan een handboek met methoden en technieken om doeltreffend digitale vragenlijsten te ontwerpen voor de gezondheidszorg. Een praktisch hulpmiddel in het ontwerpen of aanpassen van digitale vragenlijsten. Alle onderwerpen waar je rekening mee moet houden in het ontwerpproces staan bij elkaar. De eerste versie van de bijbehorende checklist is klaar:  Checklist, ontwerp een doeltreffende vragenlijst.

Beste applicatiebeheerder, zou jij deze checklist kunnen gebruiken? Helpt dit bij je gesprekken en het functioneel ontwerp? Wat staat er in waar jij nog geen rekening mee hield of mis je juist nog iets? Graag horen we van je, neem gerust contact op.

Bas is EPD-consultant bij Zorgverbeteraars. In de dagelijkse praktijk helpt hij ziekenhuizen en andere zorginstellingen met het optimaliseren van hun EPD en inzet van ICT, het implementeren van nieuwe functionaliteiten en het onderhouden van het EPD.

Meer over Bas Smit

Gerelateerd

Ben jij al klaar voor de nieuwe wettelijke eisen van de Wkkgz?  

De nieuwe wetswijziging Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) staat voor de deur en brengt ingrijpende veranderingen met zich …

Lees meer

Testondersteuning HiX 6.3 Upgrade

November 2024 | Testondersteuning HiX 6.3 Upgrade

Lees meer

Verbeter! 2024

De nieuwste uitgave van ons magazine Verbeter! is uit

Lees meer

Ontwerp & Realisatie Publiek