logo_verbeteraars

FILM LEERT IT-STUDENT DE JUISTE TOON AANSLAAN

25-09-2009

"Het aardige van het boek is" zegt Marijke Hagen, communicatiedocent van de Hogeschool Rotterdam, "dat het gericht is op de praktijk van ICT'ers. Er bestaan al veel boeken over communicatie, maar ICT'ers hebben moeite zich te vereenzelvigen met situaties die ze niet goed herkennen."

Hogeschool Rotterdam en Accenture werken samen

Hogeschool Rotterdam en Accenture hebben samen een dvd gemaakt waarmee IT-studenten leren beter te communiceren. De film hoort bij het boek “Interpersoonlijke vaardigheden voor ICT’ers” van Jonas Rubrech, waar eerstejaars-IT-studenten van vijf hogescholen in Nederland en België dit schooljaar mee aan de slag gaan. De film laat levensechte communicatiemomenten uit de ICT-praktijk zien.

“Het aardige van het boek is” zegt Marijke Hagen, communicatiedocent van de Hogeschool Rotterdam, “dat het gericht is op de praktijk van ICT’ers. Er bestaan al veel boeken over communicatie, maar ICT’ers hebben moeite zich te vereenzelvigen met situaties die ze niet goed herkennen.”

“De film die we hebben gemaakt is een kapstok waar we lessen aan op gaan hangen. We willen studenten een goede beroepshouding bijbrengen. Belangrijke elementen in die beroepshouding zijn respect voor de klant en makkelijk met de klant om kunnen gaan. Je moet soepel van een algemene inleiding het echte gesprek aan kunnen gaan. Je moet een technisch verhaal begrijpelijk kunnen overbrengen op niet-ICT’ers. Dus hameren we in het eerste jaar al op business-like gedrag.”

Het idee voor de film komt van Marijke Hagen. Voor de uitvoering ervan stapte ze naar Accenture, waar Hogeschool Rotterdam al langer mee samenwerkt. Joost van der Vis, senior manager van Accenture Technology Services, pakte het project van de kant van Accenture op. Hij speelde zelf mee in de film en voerde bijvoorbeeld een slechtnieuwsgesprek met zijn klant over de migratie van klantgegevens naar een nieuw CRM-systeem.

Van der Vis ziet overigens duidelijke verbeteringen in de communicatieve vaardigheden van de starters de tegenwoordig van hbo’s komen. Hij vertelt dat Accenture aan het project meedoet om de ervaringen van het bedrijf in te zetten om studenten op het punt van communicatie klaar te stomen voor het echte werk. In ruil voor zijn inspanningen krijgt Accenture spreektijd ten overstaan van de studenten van Hogeschool Rotterdam.

Het bedrijf houdt jaarlijks tien stagiairs over aan de contacten met de hogeschool, waarvan er vijf tot zeven na hun opleiding in dienst komen.

Van der Vis: “In de film hebben we een echte klantsituatie nagespeeld, met klantgesprekken, vergaderingen, de presentatie van de offerte, voortgangsgesprekken met het ontwikkelteam, een slechtnieuwsgesprek en de oplevering van het CRM-systeem.”

Toen hijzelf vijftien jaar geleden een IT-studie volgde aan de Hogeschool Utrecht was er veel focus op techniek en heel weinig oog voor de communicatieve kant van het IT-werk. Het ging over databases en programmeren. “Interactie met de klant heb ik altijd leuk gevonden, maar daar kwam ik pas in de praktijk mee in aanraking. Dat is nu gelukkig veranderd en dat is ook nodig.”

Marijke Hagen: “Ik krijg het ook te horen van bedrijven. ‘Het gebrek aan communicatieve vaardigheden is een manco. Daar moet wat aan gebeuren’ Ook onze alumni die inmiddels bij bedrijven werken, zeggen dat ze het gemist hebben tijdens hun opleiding.”

Volgens Hagen zijn communicatieve vaardigheden goed aan te leren. “Sommige studenten kunnen het van nature al. Maar makkelijk praten is iets anders dan een goede beroepshouding. En je kunt wel heel veel bellen, maar dat is iets anders dan een zakelijk telefoongesprek voeren.”

Deze aanpak past volgens Hagen bij de nieuwe vorm van onderwijs waar studenten goed mee uit de voeten kunnen. “Ze willen een realistisch beeld van de praktijk krijgen en dingen gevisualiseerd zien. Ze willen weten hoe het buiten is. Dat motiveert ze om die vaardigheden te leren. Dat maakt dat de film echts iets toevoegt aan de leergang. Het beeldmateriaal wordt erg op prijs gesteld.

Bovendien is rendement een ‘hot item’ op hogescholen. We willen studenten die weten wat ze willen, omdat de kans dat ze voortijdig afhaken daardoor kleiner wordt. Op voorlichtingen over onze opleidingen zijn we daarom heel realistisch over wat een studie inhoudt. We willen voorkomen dat studenten in hun tweede of derde jaar zeggen: ‘Ik heb het vanaf dag één niet leuk gevonden’”

Bron: Automatiseringsgids `nr. 39, 25-09-’09

Jonas is partner bij Zorgverbeteraars. In de dagelijkse praktijk helpt hij zorginstellingen met het inzetten van ICT en data om primaire processen te ondersteunen en de kwaliteit van zorg te verbeteren. Hij schreef een aantal boeken waaronder ‘Kwaliteit verbeteren in de zorg’.

Meer over Jonas Rubrech

Gerelateerd

Interpersoonlijke vaardigheden voor de ICT (2008/2013)

Begin 2008 kwam dit boek uit over sociale vaardigheden en communicatie, speciaal voor de ICT. In 2013 kwam de tweede, …

Lees meer

Herziene editie “Interpersoonlijke vaardigheden voor de ICT”

Deze week is de volledig vernieuwde, herziene editie van “Interpersoonlijke vaardigheden voor de ICT” verschenen. De eerste editie van dit …

Lees meer

Recensie door Ingrid van Otterlo, NBD|Biblion

Al jarenlang blijken veel ICT-projecten te mislukken als gevolg van gebrekkige communicatie tussen de betrokkenen.

Lees meer

Ontwerp & Realisatie Publiek