logo_verbeteraars

Medicatieproces voor verpleeghuizen volledig gedigitaliseerd

“We hebben belangrijke verbeteringen doorgevoerd op het gebied van veiligheid, efficiëntie en duurzaamheid.”

Tekst en foto: Martini Ziekenhuis

 

“We hebben belangrijke verbeteringen doorgevoerd op het gebied van veiligheid, efficiëntie en duurzaamheid.”

De ziekenhuisapotheek van het Martini Ziekenhuis levert, behalve aan de eigen klinische afdelingen, de medicatie aan vier zorgorganisaties met in totaal achttien verpleeghuislocaties in de regio. Het gaat om medicijnen voor ongeveer 2000 cliënten. Het medicatieproces bestaat uit het voorschrijven, de levering en het toedienen van medicijnen. Onlangs is dit proces volledig opnieuw gedigitaliseerd en daarbij hebben zijn belangrijke verbeteringen doorgevoerd op het gebied van veiligheid, efficiëntie en duurzaamheid.

Een grote verandering is dat alle verpleeghuizen overstappen van een papieren toedieningslijst naar een digitale toedieningslijst. Alle zes locaties van ZINN (ouderenzorg) werken inmiddels digitaal. Gerdien Wolting is medewerker kwaliteit en beleid bij ZINN en was betrokken bij de verandering. Ze ziet een grote meerwaarde voor de kwaliteit van zorg: “Waar er voorheen verschillende soorten papieren aftekenlijsten voor medicijnen waren, werken alle medewerkers nu met dezelfde digitale lijst. Nog een groot voordeel is dat de lijst altijd actueel is, wijzigingen zijn dus direct zichtbaar. Ook is het minder foutgevoelig. Als er bijvoorbeeld een medicijn niet is afgetekend, dan krijg je daar een melding van. We monitoren de nieuwe werkwijze continu. Hoe gaat het en wat kan beter? In het begin vonden medewerkers het best spannend; tijdens de medicatieronde op pad met een iPad of laptop. Maar we horen positieve geluiden van onze zorgafdelingen en daar zijn we heel blij mee!”

“Scheelt nu al zes pakken papier per week!”

“Nu we digitaal werken, gebruiken we veel minder papier. Duurzaam dus”, aldus Tim. “Voor de ruim 600 cliënten van ZINN scheelt dit zo’n zes pakken papier per week! Het was voor ons team wel even wennen, want je moet de vertrouwde werkwijze loslaten en staat ineens veel meer op een dag achter een computer. Gelukkig is dit vanaf het begin goed opgepakt en worden we er steeds handiger in. We monitoren continu hoe we het proces nog efficiënter en veiliger kunnen inrichten. We zijn er klaar voor om dit jaar deze nieuwe werkwijze ook bij al onze andere verpleeghuislocaties te introduceren.”

Zorgverbeteraar Jonas Rubrech begeleide het implementatieproject namens het Martini Ziekenhuis: “De complexiteit van een dergelijk project is gelegen in de onderlinge afhankelijkheid van een groot aantal partijen. De ziekenhuisapotheek, de politheek, de verpleeghuizen, de farmaceutische groothandels, de verschillende softwareleveranciers. Alles moet op de juiste manier en op het juiste moment in elkaar haken. Als het project dan net gestart is en er breekt een corona-crisis uit, dan vraagt dat de nodige improvisatie. We hebben onszelf voor een deel opnieuw moeten uitvinden. Mooi om te zien dat ondanks lock-downs en andere beperkingen de verbeteringen in de zorg gewoon doorgaan.”

Wij maken graag dingen beter.

Meer over Zorgverbeteraars

Gerelateerd

Haal de robot uit de mens

RPA neemt taken over in Martini Ziekenhuis

Lees meer

Uit het dagboek van een Zorgverbeteraar

Zorgverbeteraar aan het woord

Lees meer

Uniform werken met EPD

augustus 2024 | Uniform werken binnen het Elektronisch Patiënten Dossier(EPD)

Lees meer

Ontwerp & Realisatie Publiek