logo_verbeteraars

Artikel Computable: “Feedback geven: suggesties voor ICT-managers”

02-05-2008

Vage afspraken maken en kritiek uitstellen, is niet handig. Voor ict-managers die willen weten hoe het geven van feedback wél moet: vijf tips.

FEEDBACK GEVEN: SUGGESTIES VOOR ICT-MANAGERS

door: Heleen van Roon

Vage afspraken maken en kritiek uitstellen, is niet handig. Voor ict-managers die willen weten hoe het geven van feedback wél moet: vijf tips.

Feedback geven iets anders dan een lijstje afwerken van alle punten met kritiek, zegt auteur Jonas Rubrech. In zijn nieuwe boek “Interpersoonlijke vaardigheden voor ict’ers” vertelt hij ook hoe het wél moet.

Volgens Rubrech bepaalt de manier waarop feedback gebracht wordt voor een groot deel of de ontvanger er iets mee doet. De auteur raadt ict-managers onder andere het volgende aan:

  • Neem verantwoordelijkheid voor de feedback. Je bent dan geloofwaardiger en de persoon in kwestie zal zich minder snel aangevallen voelen.
  • Begin met iets positiefs, breng dan het negatieve nieuws en sluit af met weer iets positiefs.
  • Maak concrete en haalbare afspraken en kom ze na.
  • Geef, indien mogelijk, kritiek op het moment dat de gedraging zich voordoet of zo snel mogelijk daarna.
  • Houd rekening met het zogenaamde ‘better-than-the-rest-effect’: mensen zijn geneigd zichzelf beter dan gemiddeld te vinden en dus hun prestaties te overschatten. Ga er niet vanuit dat de werknemer weet wat je bedoelt. Wees expliciet.
Bron: Computable, 2 mei 2008

Jonas is partner bij Zorgverbeteraars. In de dagelijkse praktijk helpt hij zorginstellingen met het inzetten van ICT en data om primaire processen te ondersteunen en de kwaliteit van zorg te verbeteren. Hij schreef een aantal boeken waaronder ‘Kwaliteit verbeteren in de zorg’.

Meer over Jonas Rubrech

Gerelateerd

Interpersoonlijke vaardigheden voor de ICT (2008/2013)

Begin 2008 kwam dit boek uit over sociale vaardigheden en communicatie, speciaal voor de ICT. In 2013 kwam de tweede, …

Lees meer

Herziene editie “Interpersoonlijke vaardigheden voor de ICT”

Deze week is de volledig vernieuwde, herziene editie van “Interpersoonlijke vaardigheden voor de ICT” verschenen. De eerste editie van dit …

Lees meer

Recensie door Ingrid van Otterlo, NBD|Biblion

Al jarenlang blijken veel ICT-projecten te mislukken als gevolg van gebrekkige communicatie tussen de betrokkenen.

Lees meer

Ontwerp & Realisatie Publiek