03-05-2021
Consuminderen is hip. Als consument ben ik me steeds meer bewust van wat ik koop en of dat nou wel echt nodig is. Ik probeer niet meer zomaar iets aan te schaffen, maar bewuste keuzes te maken. Want alles wat nieuw is, vraagt je aandacht en neemt ergens ruimte in. Een nieuwe winterjas kan je heel blij maken als deze echt iets toevoegt aan je garderobe. Maar wat als je kast al uitpuilt van de oude jassen en je eigenlijk geen ruimte hebt voor een nieuwe? Daarmee wil ik de vergelijking doortrekken naar de zorg, specifieker nog, het poliklinisch proces.
Door Roos de Groot, BeterDichtbij
Als projectmanager bij BeterDichtbij zie ik uiteraard de meerwaarde van een nieuwe manier van digitaal contact tussen patiënt en zorgverlener. Maar wat ik ook zie, is de ‘struggle’ van alle betrokken rollen, van de polimedewerker, van de verpleegkundige en van de arts. Zij willen de patiënt ook op afstand goed van dienst kunnen zijn, zeker in deze bijzondere tijden. Maar ze hebben het ook ontzettend druk en het is ‘weer iets erbij’.
Wij proberen bij de implementatie van BeterDichtbij dan ook zo min mogelijk tijd van ze te vragen, de nieuwe werkwijze zo pasklaar mogelijk aan te bieden en het systeem zo makkelijk mogelijk te maken. Maar het is wél nieuw en vraagt dus altijd aandacht…
Aan de managers in de zorginstellingen zou ik daarom willen zeggen: durf te kiezen! Ga mee met de tijd, biedt je team iets nieuws aan en bespreek tegelijk wat er daarmee ook ‘weg’ kan.
Een paar voorbeelden:
Heb jij als manager in de zorg ook wat ‘oude jassen’ die wegmoeten maar weet je niet goed hoe dat aan te pakken? Ik denk graag met je mee!
rdegroot@beterdichtbij.nl
Blog door gast-auteur
Meer over Gastblog