logo_verbeteraars

Ik ben blij dat we het oneens zijn!

26-04-2015

Je collega’s kies je niet, net als je familie zou je kunnen zeggen, maar je hebt wel dagelijks met ze van doen. Bovendien is het ook weer niet geheel toevallig dat je elkaar tegenkomt op de werkvloer. Je hebt immers allemaal gekozen voor een beroep in de zorg. Toch kunnen we niet altijd door één deur. Is het erg dat er misvattingen en meningsverschillen bestaan?

Wees het oneens

Samen werken is als samen op reis gaan. Tijdens een reis kun je het over twee dingen oneens zijn: waar de reis heengaat en hoe je daar komt. Sterker nog: je kúnt het daar niet alleen over oneens zijn, je zúlt het daar over oneens zijn. Het oneens zijn is onderdeel van een gezond groepsproces. Een groepsproces waarin je het gezamenlijke doel definieert en elkaar scherp houdt in de weg daar naartoe. Je moet het eens worden over het doel, maar je mag het nooit langdurig eens worden over de manier waarop je dit doel bereikt. Alleen dan zul je steeds beter worden.

Stop met klagen

Onenigheid in een team is dus goed, zolang het maar positiefkritisch en constructief is. Klagen is de dood in de pot. Wie klaagt komt niet met een oplossing, maar is onderdeel van het probleem. Teamleden die klagen zijn achterin de bus gaan zitten en leveren geen bijdrage meer aan het perfectioneren van de route naar het einddoel. Bij alles wat er misgaat wijzen ze naar de chauffeur, maar nooit naar zichzelf.

Begin met reflecteren

“Een beter milieu begint bij jezelf” luidde de slogan van een grote bewustwordingscampagne begin jaren negentig. En aangezien deze slogan onder meer recycling beoogt te stimuleren, kunnen we deze wellicht hergebruiken voor een bewustwordingscampagne vijfentwintig jaar later. De campagne richt zich op professionals in de zorg en het werkmilieu waarbinnen zij trachten kwalitatieve zorg te leveren. Het roept op tot reflectie. Reflectie op jezelf en op je team. Wat doen we? Wat is daarvan het resultaat? Wat doen we goed? Wat kan er beter? Waar gaat de reis naartoe en hoe komen we daar? Want juist wie goed vooruit gaat, kijkt regelmatig in de spiegel.


Reflecteren voor paramedici
Reflecteren voor paramedici behandelt de theorie van reflecteren in de paramedische beroepspraktijk en stimuleert om actief na te denken over je ervaringen, handelen, gedrag, gevoelens en keuzes in relatie tot de beroepsuitoefening.
Dit boek is geschreven door zorgverbeteraar Jonas Rubrech, Riet Koetsenruijter en Wilma van der Heide en verschijnt in maart 2015.

Dit boek bestellen >>

 


 

Jonas is partner bij Zorgverbeteraars. In de dagelijkse praktijk helpt hij zorginstellingen met het inzetten van ICT en data om primaire processen te ondersteunen en de kwaliteit van zorg te verbeteren. Hij schreef een aantal boeken waaronder ‘Kwaliteit verbeteren in de zorg’.

Meer over Jonas Rubrech

Gerelateerd

Boekrelease: Reflecteren voor paramedici

Deze week verscheen Reflecteren voor paramedici, alweer het vierde boek van zorgverbeteraar Jonas Rubrech. Dit keer in samenwerking met Riet …

Lees meer

Ontwerp & Realisatie Publiek