03-05-2021
“We hebben belangrijke verbeteringen doorgevoerd op het gebied van veiligheid, efficiëntie en duurzaamheid.”
“We hebben belangrijke verbeteringen doorgevoerd op het gebied van veiligheid, efficiëntie en duurzaamheid.”
De ziekenhuisapotheek van het Martini Ziekenhuis levert, behalve aan de eigen klinische afdelingen, de medicatie aan vier zorgorganisaties met in totaal achttien verpleeghuislocaties in de regio. Het gaat om medicijnen voor ongeveer 2000 cliënten. Het medicatieproces bestaat uit het voorschrijven, de levering en het toedienen van medicijnen. Onlangs is dit proces volledig opnieuw gedigitaliseerd en daarbij hebben zijn belangrijke verbeteringen doorgevoerd op het gebied van veiligheid, efficiëntie en duurzaamheid.
Een grote verandering is dat alle verpleeghuizen overstappen van een papieren toedieningslijst naar een digitale toedieningslijst. Alle zes locaties van ZINN (ouderenzorg) werken inmiddels digitaal. Gerdien Wolting is medewerker kwaliteit en beleid bij ZINN en was betrokken bij de verandering. Ze ziet een grote meerwaarde voor de kwaliteit van zorg: “Waar er voorheen verschillende soorten papieren aftekenlijsten voor medicijnen waren, werken alle medewerkers nu met dezelfde digitale lijst. Nog een groot voordeel is dat de lijst altijd actueel is, wijzigingen zijn dus direct zichtbaar. Ook is het minder foutgevoelig. Als er bijvoorbeeld een medicijn niet is afgetekend, dan krijg je daar een melding van. We monitoren de nieuwe werkwijze continu. Hoe gaat het en wat kan beter? In het begin vonden medewerkers het best spannend; tijdens de medicatieronde op pad met een iPad of laptop. Maar we horen positieve geluiden van onze zorgafdelingen en daar zijn we heel blij mee!”
“Barcodescanner vermindert kans op fouten”
Tim Beerden (foto) is ziekenhuisapotheker in het Martini Ziekenhuis en is erg te spreken over de nieuwe werkwijze: “Het biedt veel voordelen. We controleren de geneesmiddelen nu voor afleveren met een barcodescanner. Voorheen gebeurde dit handmatig door een tweede apothekersassistente. Door dit te digitaliseren hebben we de kans op fouten sterk verminderd en is het proces dus een stuk veiliger geworden.”
“Scheelt nu al zes pakken papier per week!”
“Nu we digitaal werken, gebruiken we veel minder papier. Duurzaam dus”, aldus Tim. “Voor de ruim 600 cliënten van ZINN scheelt dit zo’n zes pakken papier per week! Het was voor ons team wel even wennen, want je moet de vertrouwde werkwijze loslaten en staat ineens veel meer op een dag achter een computer. Gelukkig is dit vanaf het begin goed opgepakt en worden we er steeds handiger in. We monitoren continu hoe we het proces nog efficiënter en veiliger kunnen inrichten. We zijn er klaar voor om dit jaar deze nieuwe werkwijze ook bij al onze andere verpleeghuislocaties te introduceren.”
Wij maken graag dingen beter.
Meer over Zorgverbeteraars