logo_verbeteraars

info@zorgverbeteraars.nl

06 26 44 36 44 (bel)

06 26 44 36 44 (whatsapp)

Verslag #Ontdekdezorgweek

09-04-2021

In het kader van #Ontdekdezorg Week liep Zorgverbeteraar Bas Smit een avondje mee op de Huisartsenpost in Drachten. Een kort verslag:

Het was een rustige avond op de weg en op de Huisartsenpost (HAP). Zelf was ik al maanden niet meer ‘s avonds op straat geweest vanwege de avondklok. Maar vanavond ben ik erbij, op donderdagavond in de #ontdekdezorg week. Mocht je in Friesland in de avond, de nacht, het weekend of op feestdagen dingend huisartsenzorg nodig hebben, dan bel je met TriageCentrum van Dokterswacht Friesland. Zij bepalen de urgentie van je zorgvraag (triëren), geven je telefonisch advies en plannen zo nodig een consult op de HAP of een visite aan huis voor je in. Op de HAP werkt een voor die dienst samengesteld team van een baliemedewerker, twee posttriagisten waarvan één in opleiding, visiteauto chauffeur en drie artsen waarvan één ook in opleiding. Allemaal met hun eigen taak en eigen verhaal zo bleek.

Wanneer de baliemedewerker zorgt dat een patiënt aangemeld wordt schat ze ook zo goed mogelijk in hoe de situatie is, medisch en emotioneel. Zo kan het spanning geven dat er nu maar één ouder met een kind mee mag. Nu komt het gelukkig maar incidenteel voor dat de emoties hoog oplopen. Vooral ziet ze dat begeleiders vanuit stress of onzekerheid ook agressief kunnen worden. En een enkele keer kan dit ook echt vervelend worden. Maar daar zijn de baliemedewerkers op getraind, is er steun vanuit het team en hebben ze korte lijntjes met ziekenhuisbeveiliging en politie.

De posttriagist zal wanneer er nog geen telefonische triage heeft plaatsgevonden op de HAP de patiënt en zijn of haar zorgvraag beoordelen. De zorg op de post kenmerkt zich door intensieve maar kortdurende zorg. Anders dan in het ziekenhuis of bij de eigen huisarts ben je op de HAP niet in behandeling en kom je er maar voor één zorgvraag. Af en toe gebeurt het dat ze toch nog van een patiënt horen hoe het verdere verloop is geweest. Dat het een begin was van een ernstige diagnose met grote impact of positief over hoe goed ze geholpen zijn en hoe snel het herstel ging.

Dan volgt de arts die in een kort consult zo goed mogelijk moet inschatten wat het probleem, de oorzaak en het beleid moeten zijn. In het consult waar ik bij mocht zijn van een energieke patiënt kwam dit sterk naar voren. Via het LSP waren al diverse gegevens bekend, en in het gesprek wist de dokter tot de kern te komen. Waarna ze op diverse manieren keek of er nog meer speelde en of ze met haar behandeling de patiënt ook echt hielp. Het oordeel van de patiënt was dat de dokter echt een topvrouw is en dat hij zich graag zou aanmelden als patiënt in haar praktijk.

Mocht een patiënt minder energiek zijn of om een andere medische reden niet naar de HAP kunnen komen, dan brengt de visiteauto chauffeur de arts naar de patiënt. Dit was deze avond een jonge man en net als ik vader. Met een geweldige baan om te mogen rijden in een toffe auto, die mijn zoon als ambulance zou omschrijven. Maar die werktijden, dat heeft toch een enorme impact op je gezin? dacht ik, maar het tegenovergestelde is waar, hij heeft juist overdag alle tijd voor zijn kind.

Deze avond heb ik allemaal indrukken opgedaan. En ben ik nog enthousiaster over mijn eigen werk als Zorgverbeteraar doordat ik daarmee deze toppers kan helpen. Mijn beeld van dit onderdeel van onze zorg is beter geworden. En niet alles wat ik er van dacht is waar maar ook zoveel meer.

Is werken in de zorg iets voor jou? Ontdek de zorg!

Bas is adviseur en projectleider bij Zorgverbeteraars. In de dagelijkse praktijk helpt hij ziekenhuizen en andere zorginstellingen met het optimaliseren van hun EPD en inzet van ICT, het implementeren van nieuwe functionaliteiten en het onderhouden van het EPD.

Meer over Bas Smit

Gerelateerd

Yin en Yang van ICT-implementaties

Dit zijn een paar handige aandachtspunten uit de “Handleiding Implementatie” van Verenso, de vereniging van specialisten ouderengeneeskunde.

Lees meer

Derde editie ‘Kwaliteit verbeteren in de Zorg’ in de maak

Kwaliteit verbeteren in de zorg is een praktisch handboek voor (toekomstige) zorgverleners. Het helpt je de kennis en vaardigheden te …

Lees meer

Uit de oude doos, wat betekent ons logo?

Huisstijl Zorgverbeteraars, ons verjaardagscadeautje 5 jaar geleden

Lees meer

Ontwerp & Realisatie Publiek