Wij zetten ons in voor betere (digitale) zorg. Wij geloven dat informatie de sleutel is. Betere gegevensuitwisseling leidt tot betere zorg, minder fouten, minder registratielast. Betere eHealth/EPD-applicaties leiden tot tevreden zorgverleners, meer efficiëntie, betere beslissingen.
Wij werken aan interoperabiliteit, datamanagement, digitalisering van processen en optimaliseren van EPD’s. Met optimisme en scherpzinnigheid zetten wij onze schouders er onder, iedere dag opnieuw. Wij zijn pragmatici die altijd net wat verder doorvragen en specialistische kennis combineren met overzicht en visie. Zo zijn we in staat om het goede te doen en dat vervolgens goed te doen. Wij dichten de kloof tussen zorg en ICT en zetten twijfel en plannen om in visie en daden. Wij stellen altijd het zorgproces, en nooit de techniek, centraal en zijn een betrouwbare partner. Wij zoeken de verbinding, delen kennis en zeggen ook wel eens dingen die niet leuk zijn om te horen. Zo halen we het beste uit de zorg en uit onszelf.
Wij maken graag dingen beter. Wij zijn Zorgverbeteraars.
Kennismaken?Zorg raakt ons allemaal. Iedere dag trekken onze zorgverbeteraars er op uit om een bijdrage te leveren aan de kwaliteit van die zorg. We richten ons op drie pijlers van kwaliteit van zorg.
Wellicht kun je met een oneindig budget, oneindig veel superieure zorg leveren. Maar het budget is beperkt, evenals het aantal handen. Door verspilling van tijd en middelen op te sporen en terug te dringen, kunnen we met dezelfde middelen meer zorg leveren.
Kwalitatieve zorg is voorspelbaar. De uitkomst hangt niet af van toevalligheden en individuen. Dat maakt een (z)organisatie betrouwbaar. Fouten zijn toevalligheden die patiënten en/of medewerkers kunnen schaden. Met het terugdringen van fouten is dus veel te winnen.
Goede zorg bestaat niet alleen uit een resultaat- en taakgerichte component, maar ook uit een relatiegerichte component. Zonder aandacht voor de patiëntrelatie, is een zorginstelling meer een zorgfabriek. De uitdaging is om patiënten/cliënten een betrokken onderdeel te laten zijn van het proces en hen te laten zien dat er kwaliteit geleverd wordt.
Iedere verbetering doorloopt op hoofdlijnen dezelfde vier stappen, van het bepalen van de huidige situatie tot een geborgde verbetering. Iedere fase heeft zijn eigen uitdagingen en valkuilen. Of het nu gaat om het implementeren van eHealth en EPD, het werken aan duurzame inzetbaarheid of het organiseren van kwaliteit en verbeterkracht.
Ook bij ons zijn het de mensen die het doen. Ons team is enthousiast, optimistisch en betrokken. Zorgverbeteraars zijn geen consultants in donkerblauwe pakken; hun karakteristieke stijl is niet zelden verfrissend. Zo identificeert de ene Zorgverbeteraar de onoverkomelijke schaduwzijde van een verbetertraject als “Sommige dingen zijn te waar om mooi te zijn”, vult de ander aan, om aan te geven dat verbeteren niet altijd vanzelf gaat: “Als je wilt dat dingen je komen aanwaaien, moet je met je kop in de wind gaan staan.” Het zal niemand verbazen dat ze zelf ook wel tegen een geintje kunnen en goed kunnen incasseren.
Wij helpen mensen in de zorg om kwaliteit te leveren, omdat het altijd beter kan. Dit doen we door verbeterprojecten vorm te geven en de uitvoer ervan te begeleiden. Onze kennis over succesvol verbeteren delen we graag.
Wij geloven dat de structuur de mensen moet volgen, niet andersom. Alleen dan haal je het maximale uit een organisatie, een team of een afdeling. Geen methode is daarom heilig (of veilig). Pas als het werkt, is het waar.
Wij Zorgverbeteraars staan niet aan het bed. De kwaliteit wordt geleverd door degenen die daar wel staan. Wij helpen hen door ze de tools, het vertrouwen en de verantwoordelijkheid te geven om zo de professionals en de organisatie een stap verder te helpen.
Cijfers kunnen een geweldig middel zijn om kwaliteit inzichtelijk te maken en een impuls te geven tot verbetering. Maar een te sterke focus op cijfers, kan ook leiden tot schijnkwaliteit. Daarom zijn wij altijd kritisch, want zoals Einstein al zei: “Alles wat telt, kan niet noodzakelijkerwijs worden geteld.”
Nog te vaak zien we dat veranderingen in organisaties, zoals de implementatie van een kwaliteits- of softwaresystemen, meer weg hebben van het enteren van een schip, dan het binnenvaren van een haven. Hierdoor ontstaat er veel onbegrip en weerstand. Met de juiste voorzorg maakt deze plaats voor vertrouwen en betrokkenheid.
Kennisknooppunt Health Hub Roden is een levendige Health Hub waar altijd iets te doen is en waar zorg en techniek elkaar ontmoeten.
Health Hub Roden richt haar vizier op technologie in zorg en welzijn. De ‘hub’ is een verbindende schakel tussen ondernemers, kennisinstellingen en de overheid. Samen werken zij aan hetzelfde doel: het verbeteren van de kwaliteit van leven dankzij innovatie.
Een plek waar alles draait om de toekomst. Waar studenten de ruimte krijgen om te spelen met innovatieve concepten, bijvoorbeeld in het FabLab, en waar bedrijven en overheden kennis delen en elkaar proberen te versterken. Wat wij als Zorgverbeteraars meebrengen naar deze locatie is onder meer onze ervaring met het echt in de praktijk brengen van verbeteringen en goede ideeën. Dat worden inspirerende gesprekken bij de koffieautomaat!”
Health Hub Roden