logo_verbeteraars

Uniform werken met EPD

augustus 2024 | Uniform werken binnen het Elektronisch Patiënten Dossier(EPD)

Aanleiding
Op 17 november 2023 is het Martini Ziekenhuis overgestapt op een nieuw EPD. Een dergelijke organisatie brede verandering geeft inzicht in organisatorische zaken waar ruimte is voor verbetering. Een van deze inzichten is dat er in zeer beperkte mate sprake is van uniforme werkprocessen over afdelingen heen, en zelfs binnen afdelingen is er soms sprake van variatie in werkwijze. Afdelingen fungeren in veel gevallen als min of meer zelfstandige entiteiten. Dit heeft ons belemmerd tijdens de implementatie van het EPD, maar belemmert ons nu ook in het maximaal benutten van de potentie van het EPD. Naast de efficiëntiewinst die we hiermee laten liggen in het primaire proces, is dit belemmerend voor bijvoorbeeld integraal capaciteitsmanagement en horizontaal toezicht. Vanuit patiëntperspectief is de variatie in werkwijzen per afdeling eveneens moeilijk uit te leggen.

Doel en resultaat
Het ontwerpen en implementeren van een aantal uniforme werkprocessen. We zien grote meerwaarde voor het Martini Ziekenhuis om werk te maken van uniforme werkprocessen. Dat vraagt een gedegen projectmatige aanpak en het draagvlak in de organisatie om zich te conformeren aan een ziekenhuisbrede werkwijze. Het uniformeren van werkprocessen is in de basis een organisatorische uitdaging; het EPD kan weliswaar zowel een beperkende als een katalyserende factor zijn, maar de (zorg)processen dienen leidend te zijn.

We uniformeren een aantal hoofdprocessen. We richten ons op de poliklinieken op een beperkt aantal processen rond het plannen en aanvragen van zorgactiviteiten. Op de verpleegafdelingen richten we ons op (het voorbereiden van) het ontslagproces.

Dat levert onder meer op:

  • Een schoon, uniform werkproces
  • Beter planbare zorg en daarmee minder verspilling
  • Een efficiënt werkproces: alles wat we doen voegt iets toe
  • Optimale benutting van de functionaliteiten die HiX biedt
  • Declaratie van zorgactiviteiten is geborgd en een integraal onderdeel van het proces
  • Afdelingen kunnen elkaar helpen (zowel in praktische zin als in kennis)
  • Processen zijn maximaal automatiseerbaar, want voorspelbaar
  • Goede basis voor o.a. capaciteitsmanagement, digitale zorg en verdere procesoptimalisatie

Wil je meer informatie over dit project? Neem contact op met Jonas Rubrech of Bas Smit, bereikbaar onder emailadres: info@zorgverbeteraars.nl

Wij maken graag dingen beter.

Meer over Zorgverbeteraars

Gerelateerd

Haal de robot uit de mens

RPA neemt taken over in Martini Ziekenhuis

Lees meer

Uit het dagboek van een Zorgverbeteraar

Zorgverbeteraar aan het woord

Lees meer

Digitale vochtbalans

Digitale Vochtbalans…

Lees meer

Ontwerp & Realisatie Publiek