05-02-2020
Ik mag het woord bij ons op kantoor eigenlijk niet gebruiken, informatierevolutie. Dat zal er alles mee te maken hebben dat ons kantoor in het noorden van het land staat en dat we daar graag normaal doen. Dan doe je immers al gek genoeg. Toch ben ik van mening dat we in de zorg aan de vooravond staan van een informatierevolutie. En dan heb ik het niet over duizenden zorgverleners die met ambulances het malieveld bezetten of de A12 blokkeren om interoperabiliteit, open standaarden en minder registratielast te eisen (al is het idee misschien niet eens zo gek). Ik heb het ook niet over een revolutie met grote woorden aan de hand van goeroes die gouden bergen beloven met ‘buzz words’ als artificial intelligence, augmented reality en big data. Ik heb het over een revolutie in de onderstroom waarbij het besef groeiende is dat ‘het informatievraagstuk’ de volgende grote noot is om te kraken. Waarin we ons beseffen dat de volgende grote doorbraak niet een nieuw medicament is, maar het feit dat we in staat zijn informatie uit te wisselen over muren en grenzen heen en deze gebruiken om nog betere zorg te leveren.
Vaak moet ik dan ook denken aan Amara’s Law: “We overschatten de effecten van technologie op de korte termijn, maar we onderschatten de effecten op de lange termijn”. Op korte termijn zijn we dan ook ontevreden over wat er al kan in de dagelijkse praktijk omdat we er meer van verwachten. Als we nu tien jaar terugkijken dan zien we een hele andere wereld. Een wereld van faxen, doktershandschriften en papieren dossiers. Dat zal over tien jaar niet anders zijn. Dan kijken we terug op een wereld van gebrekkige informatieoverdracht waardoor niet de best mogelijke zorg wordt geleverd, of erger. Een wereld waarin artsen vechten met hun EPD en waar vaker de techniek leidend is dan het zorgproces. Als we daar over tien jaar nou eens hoofdschuddend op terugkijken en zeggen: “vroeger was echt niet alles beter”.
Nu is voor een Zorgverbeteraar het glas altijd half vol en zien we mooie verbeteringen die een echte bijdrage leveren aan patiëntveiligheid, minder registratielast, meer efficiëntie in tijden van personeelstekorten en betere uitwisseling van informatie. In deze ‘Verbeter!’ een aantal inspirerende voorbeelden en ideeën.
Laat je inspireren. Het is 2020. Dat klinkt als de toekomst, maar die toekomst is nu.
Jonas is partner bij Zorgverbeteraars. In de dagelijkse praktijk helpt hij zorginstellingen met het inzetten van ICT en data om primaire processen te ondersteunen en de kwaliteit van zorg te verbeteren. Hij schreef een aantal boeken waaronder ‘Kwaliteit verbeteren in de zorg’.
Meer over Jonas RubrechDoordat systemen niet altijd goed op elkaar aansluiten en gegevensuitwisseling vaak nog verre van optimaal is, gaat er veel kostbare …
Lees meerIn mijn dagelijkse praktijk valt vaak de term consensus. Als in: “De ontwikkeling van het digitale Mamma-MDO stagneert omdat er …
Lees meer