26-09-2015
Invulvelden die gebruikt worden door specialisten of door patiënten lijken heel erg op die van een willekeurige webwinkel. Toch worden deze gegevens voor soms ingrijpende zaken gebruikt. De kwaliteit van die gegevens is daarmee cruciaal voor goede, efficiënte en betrouwbare zorg. De digitale vragenlijst in de zorg krijgt wellicht niet de aandacht die het verdient.
De digitale vragenlijst is de afgelopen jaren gemeengoed geworden. Online een reis boeken of op je werk een formulier invullen voor een aanvraag bij de HR- of ICT-afdeling. In het primaire proces van zorg wordt door burgers en medewerkers veel en vaak gebruik gemaakt van digitale vragenlijsten. In die zorg wordt data een onderdeel van een dossier en behandelplan. Verderop in het proces maken ze deel uit van medicatieregistratie en deels van de stuurinformatie van bijvoorbeeld het ziekenhuis. De consequenties van een verkeerde postcode invullen bij bol.com zijn hele andere dan het invullen van een verkeerde ingreep in een medisch dossier.
Digitaliseren kan bijdragen aan betere zorg. In die zin, zorg waarin minder fouten wordt gemaakt, die efficiënter is en die door de patiënt als beter wordt ervaren. Voordat het systeem kan bijdragen moeten mensen in de zorg dus eerst eenvoudig en doelmatig gegevens invoeren. De digitale vragenlijsten zijn daarmee een cruciaal stuk gereedschap geworden binnen het zorgproces. Een onlogische opbouw, verwarrende vraagstelling of onnodige lange lijsten zorgen voor fouten vroeg in het proces. Dit betekent, tijdverlies, fouten en frustraties op de werkvloer.
Binnen een zorgorganisatie zouden alle digitale vragenlijsten samen een belangrijke en hoogwaardige informatiebron moeten vormen voor patiënt, professional en organisatie. Dat kan niet zonder een actieve regievoering. Regie op data gaat dus ook over regie op de opbouw en kwaliteit van de vragen en vragenlijsten. De kans is aanzienlijke dat de opbouw van vragenlijsten in HIS, EVD en EPD bepaald wordt door de betrokken medisch specialist, de ICT’er en/of de beperkingen van het gebruikte systeem. Nog mooier zou het zijn als er daarbij sprake is van een regiefunctie die het grotere plaatje overziet.
Wij maken graag dingen beter.
Meer over ZorgverbeteraarsInnoveren is leuk, innoveren is hot, innoveren is sexy, innoveren is spannend… En dat is precies waarom er van dat …
Lees meerNota bene op vrijdag de 13e startte het Diakonessenhuis in Utrecht met hun nieuwe EPD. Inmiddels is men een week …
Lees meer“Het is niet eerlijk dat ik een fiche verlies omdat ik de yogales gemist heb.” Gelukkig had ik juist daarvoor …
Lees meer