logo_verbeteraars

Betrouwbaarheid en kwaliteit digitale vragenlijsten in de zorg

26-09-2015

Invulvelden die gebruikt worden door specialisten of door patiënten lijken heel erg op die van een willekeurige webwinkel. Toch worden deze gegevens voor soms ingrijpende zaken gebruikt. De kwaliteit van die gegevens is daarmee cruciaal voor goede, efficiënte en betrouwbare zorg. De digitale vragenlijst in de zorg krijgt wellicht niet de aandacht die het verdient.

Een verkeerd boek, of een verkeerd been?

De digitale vragenlijst is de afgelopen jaren gemeengoed geworden. Online een reis boeken of op je werk een formulier invullen voor een aanvraag bij de HR- of ICT-afdeling. In het primaire proces van zorg wordt door burgers en medewerkers veel en vaak gebruik gemaakt van digitale vragenlijsten. In die zorg wordt data een onderdeel van een dossier en behandelplan. Verderop in het proces maken ze deel uit van medicatieregistratie en deels van de stuurinformatie van bijvoorbeeld het ziekenhuis. De consequenties van een verkeerde postcode invullen bij bol.com zijn hele andere dan het invullen van een verkeerde ingreep in een medisch dossier.

Kwaliteit en foutenreductie

Digitaliseren kan bijdragen aan betere zorg. In die zin, zorg waarin minder fouten wordt gemaakt, die efficiënter is en die door de patiënt als beter wordt ervaren. Voordat het systeem kan bijdragen moeten mensen in de zorg dus eerst eenvoudig en doelmatig gegevens invoeren. De digitale vragenlijsten zijn daarmee een cruciaal stuk gereedschap geworden binnen het zorgproces. Een onlogische opbouw, verwarrende vraagstelling of onnodige lange lijsten zorgen voor fouten vroeg in het proces. Dit betekent, tijdverlies, fouten en frustraties op de werkvloer.

Verantwoordelijkheid voor Small en Big Data

Binnen een zorgorganisatie zouden alle digitale vragenlijsten samen een belangrijke en hoogwaardige informatiebron moeten vormen voor patiënt, professional en organisatie. Dat kan niet zonder een actieve regievoering. Regie op data gaat dus ook over regie op de opbouw en kwaliteit van de vragen en vragenlijsten. De kans is aanzienlijke dat de opbouw van vragenlijsten in HIS, EVD en EPD bepaald wordt door de betrokken medisch specialist, de ICT’er en/of de beperkingen van het gebruikte systeem. Nog mooier zou het zijn als er daarbij sprake is van een regiefunctie die het grotere plaatje overziet.

Bas is EPD-consultant bij Zorgverbeteraars. In de dagelijkse praktijk helpt hij ziekenhuizen en andere zorginstellingen met het optimaliseren van hun EPD en inzet van ICT, het implementeren van nieuwe functionaliteiten en het onderhouden van het EPD.

Meer over Bas Smit

Gerelateerd

Serious Game Nictiz Academie

Wil jij met jouw team aan de slag met beter en efficiënter vastleggen van patiëntgegevens? Speel dan met elkaar de …

Lees meer

CumuluZ; Data in de wolken!!

Zoals jullie weten is mijn moeder zeer geïnteresseerd in wat we als kinderen doen en waar we ons zoal mee …

Lees meer

Gezocht: soortgenoot (m/v)

Zorgverbeteraars zijn een bijzondere soort. En dus heb je er altijd te weinig van. Ben jij een soortgenoot? Herken je …

Lees meer

Ontwerp & Realisatie Publiek