logo_verbeteraars

Consuminderen in de zorg

03-05-2021

Consuminderen is hip. Als consument ben ik me steeds meer bewust van wat ik koop en of dat nou wel echt nodig is. Ik probeer niet meer zomaar iets aan te schaffen, maar bewuste keuzes te maken. Want alles wat nieuw is, vraagt je aandacht en neemt ergens ruimte in. Een nieuwe winterjas kan je heel blij maken als deze echt iets toevoegt aan je garderobe. Maar wat als je kast al uitpuilt van de oude jassen en je eigenlijk geen ruimte hebt voor een nieuwe? Daarmee wil ik de vergelijking doortrekken naar de zorg, specifieker nog, het poliklinisch proces.

Door Roos de Groot, BeterDichtbij

Als projectmanager bij BeterDichtbij zie ik uiteraard de meerwaarde van een nieuwe manier van digitaal contact tussen patiënt en zorgverlener. Maar wat ik ook zie, is de ‘struggle’ van alle betrokken rollen, van de polimedewerker, van de verpleegkundige en van de arts. Zij willen de patiënt ook op afstand goed van dienst kunnen zijn, zeker in deze bijzondere tijden. Maar ze hebben het ook ontzettend druk en het is ‘weer iets erbij’.

Wij proberen bij de implementatie van BeterDichtbij dan ook zo min mogelijk tijd van ze te vragen, de nieuwe werkwijze zo pasklaar mogelijk aan te bieden en het systeem zo makkelijk mogelijk te maken. Maar het is wél nieuw en vraagt dus altijd aandacht…

Aan de managers in de zorginstellingen zou ik daarom willen zeggen: durf te kiezen! Ga mee met de tijd, biedt je team iets nieuws aan en bespreek tegelijk wat er daarmee ook ‘weg’ kan.

Een paar voorbeelden:

  • Besluit je BeterDichtbij in te zetten voor (niet-spoed) contact met de patiënt op afstand, spreek dan ook af dat de gewone e-mail daar voortaan niet meer voor wordt gebruikt.
  • Gebruikt het grootste gedeelte van de patiënten inmiddels BeterDichtbij, plan dan dagelijks een medewerker een (dag)deel vrij zodat hij/zij zich puur kan richten op de beantwoording van de binnenkomende vragen en het efficiënt inzetten van BeterDichtbij gedurende het behandeltraject. Dit helpt ook gelijk de andere collega’s van het team.
  • In de toekomst gaan steeds meer afspraken op afstand plaatsvinden. Sorteer hierop voor door na te gaan welke contactmomenten (bijvoorbeeld in een zorgpad) voortaan niet meer fysiek hoeven plaats te vinden. En denk dan niet alleen aan klassiek beeldbellen. Soms kan een consult op afstand voorkomen worden door bijvoorbeeld thuismetingen. Of soms bestaat het consult uit alleen berichtverkeer, met als voordeel voor én de patiënt én de zorgverlener dat dit op hun eigen moment kan.
  • Is er afgesproken welke activiteiten of afspraken voortaan digitaal plaatsvinden? Geef ze een eigen agendacode en een vaste plek in het spreekuurrooster. Zo kan digitaal contact ook in de planning voldoende serieus worden genomen.
  • Neem besluiten voor het hele team en formuleer één werkwijze voor de nieuwe toepassing. Niet noodzakelijke uitzonderingen voor bepaalde artsen of patiëntgroepen creëren extra werk en dat wil je juist niet.
  • Zowel dat wat je wegdoet als dat wat je nieuw opstart levert iets op. Maak dat zichtbaar. Dat kan een lieve reactie van een patiënt zijn of een zichtbare daling in het aantal telefoontjes naar de poli.

Heb jij als manager in de zorg ook wat ‘oude jassen’ die wegmoeten maar weet je niet goed hoe dat aan te pakken? Ik denk graag met je mee!

rdegroot@beterdichtbij.nl

Blog door gast-auteur

Meer over Gastblog

Gerelateerd

Spraakverwarring

Voorwoord Verbeter!2021

Lees meer

Zorgverbeteraar aan het woord:

“Het leek mijn collega’s een goed idee om mij te bevorderen tot Scrum Master”

Lees meer
Data

Congres All about data 2022

Het Data-ziekenhuis

Lees meer

Ontwerp & Realisatie Publiek