logo_verbeteraars

Crisismanagement

Voorwoord

Klimaatcrisis, energiecrisis, coronacrisis, crisis op de arbeidsmarkt, woningcrisis, vluchtelingencrisis, inflatie, stikstofcrisis… ik vergeet er ongetwijfeld nog een paar.

En net als met functietitels zal er ook devaluatie optreden van de term crisis en zullen we nieuwe termen moeten bedenken om aan te geven dat de ene crisis nog erger is dan de andere (ramp, catastrofe, noodtoestand?). Of kunnen we, ook om het leuk te houden, dit allemaal samenvatten onder één term: managementcrisis?

Aan het begin van de coronacrisis regende het complimenten en uitingen van bewondering over hoe de zorg de handen uit de mouwen stak en het coronaspook te lijf ging. In razend tempo werden hele intensive cares uit de grond gestampt en in de door lockdown stille straten weerklonk het applaus tegen de gevels waarachter mensen zich hadden verschanst met enorme hoeveelheden toiletpapier. Maar laat dit nu precies zijn waar we in de zorg goed in zijn; handelen naar bevind van zaken. Adequaat reageren op een situatie zodra die zich voordoet. En laten we eerlijk zijn: dat wil je ook op het moment dat je op een spoedeisende hulp of op een IC ligt.
Vooruitkijken en handelen met oog op de toekomst blijkt lastiger en zit niet echt in de aard van het beestje. Misschien is het ook wel daarom dat het zo moeilijk blijft om echt werk te maken van preventie.
Maar als crisismanagement de primaire managementstijl is in zorg en politiek, dan gaat er wel iets mis in het kader van de vooruitgang. Want wat doen mensen in tijden van crisis? Inderdaad, vasthouden aan wat ze hebben, aan het bekende. En als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg.

Dit magazine is een ode aan de vooruitgang, aan voordenken in plaats van nadenken, aan initiatieven die bijdragen aan duurzame verbetering. Het applaus is verstomd, maar wij zetten in deze editie de verpleegkundigen met hun optimistische verbeterkracht graag in de schijnwerpers en hebben het over meer zeggenschap voor deze beroepsgroep. Niet alleen verankerd in recente wetgeving, maar ook concreet in het ontslagproces door duidelijke werkafspraken en goede digitale ondersteuning. We breken een lans voor minder registratielast door eenduidige vastlegging en gegevensuitwisseling, geven het perspectief van de patiënt letterlijk de ruimte, laten zien wat de meerwaarde is van een procesbenadering en laten zien hoe je met data de patiëntenzorg echt verder kunt helpen. Nu, maar zeker ook in de toekomst.

Laat je inspireren! En bedenk goed: een crisis oplossen is goed voor de kijkcijfers, een crisis voorkomen is goed voor de zorg.

 

Jonas Rubrech

Zorgverbeteraar

Jonas is partner bij Zorgverbeteraars. In de dagelijkse praktijk helpt hij zorginstellingen met het inzetten van ICT en data om primaire processen te ondersteunen en de kwaliteit van zorg te verbeteren. Hij schreef een aantal boeken waaronder ‘Kwaliteit verbeteren in de zorg’.

Meer over Jonas Rubrech

Gerelateerd

‘Procesplattegrond’ maakt direct duidelijk wat een proces oplevert

Wij geloven dat je in ieder project weer het proces centraal moet stellen. Het geheel is immers meer dan de …

Lees meer

“Blijf investeren in kwaliteit, hoe moeilijk dat ook is”

Jonas Rubrech in gesprek met Evelyn Finnema

Lees meer

Kwaliteitsregistraties lopen voorop

in standaardisatie en harmonisatie

Lees meer

Ontwerp & Realisatie Publiek