logo_verbeteraars

info@zorgverbeteraars.nl

06 26 44 36 44 (bel)

06 26 44 36 44 (whatsapp)

Dat is leuk, bedankt!

03-05-2021

Hoe het EPD helpt om kaartjes bij de patiënt te krijgen.

Kaartjes krijgen is erg fijn. Een bemoediging of een bedankje in een vorm die we misschien wel aan het vergeten zijn. Zo riepen diverse ziekenhuizen op om een kaartje te sturen omdat er minder bezoek kon komen vanwege Corona. Zo ook Isala (zie ZwolleNu – Isala: stuur onze patiënten een kaartje). Maar dan moet het kaartje nog wel aankomen bij de patiënt. De postbode gaat niet verder dan de voordeur van het ziekenhuis…

Proces
Bij de praktische informatie op de website geeft Isala aan hoe je het beste een kaartje kan sturen. Natuurlijk onder vermelding van de naam, afdeling en kamernummer. De naam lukt natuurlijk wel, maar de locatie, afdeling en kamer is al lastiger.

Wekelijks komen er 1800 kaartjes binnen voor patiënten die op één van de 1.224 bedden zouden moeten liggen. En de postbode gaat niet verder dan de ingang van het ziekenhuis. Interne postverwerkers zorgen ervoor dat deze poststukken bij de patiënt worden bezorgd. Ondanks dat er moeite is gestoken in het schrijven van het kaartje, is de juiste patiënt maar zo niet gevonden. De patiënt kan verplaatst zijn of misschien zelfs al ontslagen. Gelukkig weet het EPD te vertellen waarheen de patiënt verplaatst is of wat het thuisadres is.

De afspraak gaf meer inzichten waarna ik een nog beter overzicht kon maken. Het overzicht haalt nu alle opgenomen en ontslagen opnames op van maximaal de afgelopen 3 maanden. Er kan nu op naam gezocht worden zonder rekening te houden met eigen naam of getrouwde naam. Verder wordt in de resultaten de actuele locatie van de patiënt in het ziekenhuis getoond, maar ook het woonadres, mocht de patiënt ontslagen zijn. Bovendien werkt het weer snel: binnen enkele seconde heeft de postkamer de gegevens op het scherm. Wat uiteraard veilig binnen de muren van het ziekenhuis gebeurt en zonder inzicht in de medische gegevens.

Bedankt
Deze melding sloot ik af in vol vertrouwen dat ik een gebruiker gelukkig gemaakt had. Iets wat je aanneemt tot het tegendeel zich bewijst. Maar in dit geval, tweeëneenhalf maanden later, een mailtje in mijn inbox: “Het werkt heel prettig en we zoeken allemaal weer met plezier kaartjes uit.” Erg leuk om zo een bedankje te krijgen en fijn dat ik ze echt heb kunnen helpen.

Note to self: vaker mensen bedanken, ook al doen zij gewoon hun werk.

Heb jij nou nog een pareltje liggen waar je niet uitkomt of wil je weten hoe het overzicht er daadwerkelijk uitziet? Mail mij dan!

Bas is adviseur en projectleider bij Zorgverbeteraars. In de dagelijkse praktijk helpt hij ziekenhuizen en andere zorginstellingen met het optimaliseren van hun EPD en inzet van ICT, het implementeren van nieuwe functionaliteiten en het onderhouden van het EPD.

Meer over Bas Smit

Gerelateerd

WEGIZ in stukjes oppakken

Het ministerie van VWS werkt aan een wet die verplicht dat gegevensuitwisseling tussen zorgverleners elektronisch verloopt, de Wet Elektronische Gegevensuitwisseling …

Lees meer

Vroege screening kwetsbare ouderen werpt vruchten af

De zorg aan kwetsbare ouderen op de Spoedeisende Hulp (SEH) te verbeteren, verloopt succesvol

Lees meer

Beste Zorgidee 2015 zoekt IT-Specialisten

Het ‘Thuiskomertje ‘blijft een goed idee, met veel meerwaarde voor de zorg aan ouderen met dementie.

Lees meer

Ontwerp & Realisatie Publiek