Recensie door: Drs. M.H. Langelaan, NBD|Biblion
Kwaliteit en efficiëntie zijn belangrijke thema’s in de zorg. Anders dan de van bovenaf opgelegde verbeterplannen en implementatie van kwaliteitsnormen, richten de auteurs van dit boek zich op de uitvoering door verpleegkundigen. In drie delen wordt uiteengezet hoe verpleegkundigen verbeteringen in de praktijk kunnen brengen. Deel een bevat een inleiding en een theoretisch kader. Deel twee biedt een praktische methode om stapsgewijs van een geconstateerd knelpunt tot een geïmplementeerde verbetering te komen waarbij de patiënt, om wie het tenslotte allemaal te doen is, gebaat is. Deel drie is een naslagwerk van diverse essentiële vaardigheden (onder andere omgaan met conflicten, overleggen, anticiperen, timemanagement) en praktische hulpmiddelen (onder andere logboek, mindmap, flowchart, SWOT-analyse, STARR-methode, focussen op het doel) die tijdens een verbeterproject kunnen worden ingezet. Bevat vele schema’s en tabellen, speelse illustraties en voorbeelden. Een inspirerend en praktisch handboek voor verpleegkundigen, managers en beleidsmakers in de zorg.
Wij maken graag dingen beter.
Meer over ZorgverbeteraarsEen goed begin is het halve werk, luidt een bekend spreekwoord. Te vaak wordt gedacht dat dit betekent dat je …
Lees meerKwaliteit verbeteren in de zorg is een praktisch handboek voor (toekomstige) zorgverleners. Het helpt je de kennis en vaardigheden te …
Lees meerAlweer twaalf jaar geleden verscheen de eerste editie van het boek Kwaliteit verbeteren in de Zorg. Vanaf deze week ligt …
Lees meer