logo_verbeteraars

info@zorgverbeteraars.nl

06 26 44 36 44 (bel)

06 26 44 36 44 (whatsapp)

The grass is always greener on the other side, or is it not?

12-02-2019

In deze rubriek lees je hoe er in een ziekenhuis in het buitenland gekeken wordt naar de ontwikkelingen rond EPD en data. Is het gras altijd groener aan de andere kant van de heuvels? Deze keer gaan we naar Minnesota en vragen daar aan Laura Madsen: Is the grass always greener?

In de Nederlandse gezondheidszorg hebben we talloze kwaliteitsregistraties, maar we worstelen met de inrichting van onze EPD’s. Het kost veel energie om iedereen te betrekken en om de ambiguïteit uit onze data te halen. In andere landen lijkt het vaak een stuk eenvoudiger, zo wordt in veel landen de gezondheidszorg centraal gecoördineerd en gefaciliteerd. Of lijkt het gras alleen maar groener en heeft ieder land zijn eigen problemen en uitdagingen bij het verbeteren van de gezondheidszorg? Wat kunnen we van elkaar leren?

Laura Madsen

Kun je ons wat meer vertellen over jullie organisatie en jouw rol?

“Ik werk in een non-profit kinderziekenhuis in Minnesota. We zijn het zevende ziekenhuis in de VS met iets meer dan 400 bedden. We hebben ruim 14.000 opnames, 24.000 operaties, 96.000 SEH-bezoeken, 446.000 polikliniekbezoeken en 8.000 huisbezoeken per jaar. Ik ben de Director of
Enterprise Analytics, dat betekent dat ik verantwoordelijk ben voor het data warehouse – we zijn een nieuwe aan het bouwen en hebben er eentje met historische data – ETL, data governance, scholing op het gebied van data en analytics en de ontwikkeling van dashboards en rapportages.”

Als je de mate van digitalisering binnen je organisatie een cijfer zou moeten geven, welk cijfer zou dat dan zijn?

“We hebben al twintig jaar een EPD, wat langer is dan de meeste ziekenhuizen. Echter, we hebben nog een lange weg te gaan als het gaat om volledige digitalisering. Een deel van de uitdaging is dat we meer dan één EPD-systeem hebben, wat volledige integratie ingewikkeld maakt.”

Om de efficiëntie en continuïteit van zorg te verbeteren, is het uitwisselen van data met patiënten op een veilige en gestandaardiseerde manier cruciaal. Kun je ons iets vertellen over standaardisatie-initiatieven en interoperabiliteitsuitdagingen binnen de organisatie?

“Standaarden worden niet breed gedeeld. We hebben een aantal afsprakenstelsels – procedures, ICD10, SNOMED, etc. – maar vaak verschillen de versies en het gebruik is sporadisch. Dat maakt echte interoperabiliteit ingewikkeld. We zijn in staat medische dossiers tussen zorginstellingen uit te wisselen, maar zelfs dat heeft de neiging sporadisch te gebeuren.”

‘Data is de nieuwe olie’. Ziet jouw organisatie de echte waarde van data en hebben jullie programma’s die hier op gericht zijn?

“We zijn daar naar op weg. Data is waardevol maar ook moeilijk te verkrijgen. Het is lastig om snel genoeg te reageren en de juiste vragen te stellen. Er is altijd bezorgdheid over wat ‘correct’ is en hoe zaken gedefinieerd zijn. Data is vruchtbaar en waardevol in de gezondheidszorg, maar alleen als deze ten dienst staat van onze patiënten.”

Gerelateerd

Gezocht: soortgenoot (m/v)

Zorgverbeteraars zijn een bijzondere soort. En dus heb je er altijd te weinig van. Ben jij een soortgenoot? Herken je …

Lees meer

De Verbeterpunt-mindmap; het heden als uitgangspunt

Een goed begin is het halve werk, luidt een bekend spreekwoord. Te vaak wordt gedacht dat dit betekent dat je …

Lees meer
Pieter Breugel, De Toren van Babel (ca. 1563)

De vertaalslag: echt de moeite waard!

In het leven kom je een hoop verschillende mensen tegen: jong/oud, homo/hetero, wel/geen kinderen, aardig/minder aardig, zelfverzekerd/onzeker. In alle smaken …

Lees meer

Ontwerp & Realisatie Publiek