logo_verbeteraars

Artikelen van Bas Smit

Bas is adviseur en projectleider bij Zorgverbeteraars. In de dagelijkse praktijk helpt hij ziekenhuizen en andere zorginstellingen met het optimaliseren van hun EPD en inzet van ICT, het implementeren van nieuwe functionaliteiten en het onderhouden van het EPD.

Meer over Bas

Daar kan ik toch bij?!

Samen veilig digitaal vooruit, autorisaties in een EPD

Lees meer

Meespelen?! Serious games voor betere zorg

“Het is niet eerlijk dat ik een fiche verlies omdat ik de yogales gemist heb.” Gelukkig had ik juist daarvoor eentje verdiend door als snelste om de tafel heen te rennen. Zo zijn de kanskaarten van het serieuze spel positieve gezondheid, net het echte leven.

Lees meer

EPD-implementatie, herken de weerstand

De implementatie van (een nieuwe versie van) een EPD is een serieuze verandering. En niet alleen omdat de schermen er net anders uit zien. Vaak komen processen en werkafspraken van jaren onder druk te staan. Een greep uit mijn ervaring met weerstand bij veranderingen in zorg en ICT.

Lees meer

Toch maar de fax?

Vandaag is het e-mailloze vrijdag, dus minder mailen. Terug naar de fax dan maar? Met faxen is het super makkelijk om één bericht aan een heel team te sturen. De fax rolt volledig geautomatiseerd uit de printer en diegene die op dat moment werkt kan de print pakken en direct aan de slag. Ook een invaller kan direct aan het werk en hoeft geen computeraccount te hebben of een printer in te stellen. Toch?

Lees meer

Applicatiebeheer Topicus

Januari 2021 – September 2021| Beheren van HAP informatie systeem dat gebruikt wordt voor centrale telefonische triage, voor consulten op en visite vanaf de huisartsenpost.

Lees meer

Nieuwe functie: mailmanager

Sinds we massaal thuiswerken zijn we ook massaler gaan mailen. Het lukte mij vaak aardig om mijn inbox onder controle te houden. Maar soms is het al een succes om deze onder de honderd onverwerkte berichten te krijgen.

Lees meer

Al fietsend decharge

Het project ‘De gekoppelde OK’ is afgesloten met een eindrapport en een mountainbike tocht. De evaluatie formeel op papier voor decharge en informeel zwetend op de fiets. Het afgelopen jaar heb ik (Bas) mij als Zorgverbeteraar beziggehouden met dit project voor Isala.

Lees meer

Dat is leuk, bedankt!

Hoe het EPD helpt om kaartjes bij de patiënt te krijgen.

Lees meer

Verslag #Ontdekdezorgweek

In het kader van #Ontdekdezorg Week liep Zorgverbeteraar Bas Smit een avondje mee op de Huisartsenpost in Drachten. Een kort verslag:

Lees meer

“Maar dat werkt gewoon”

Dingen moeten gewoon werken maar dat gaat bijna nooit vanzelf.

Lees meer

De Ontdekdezorg week 2021

Meelopen op de huisartsenpost Drachten van Dokterswacht Friesland

Lees meer

Zit je deur wel op slot?

Hoe vaak ik wel niet controleer of de deur wel op slot zit. Van mijn huis, van mijn auto, zeker van het toilet en ook zeer zeker van mijn digitale werkplek. Of ik nu op kantoor werk, in een ziekenhuis of thuis. Dat vergrendelen van mijn werkplek heb ik wel geleerd tijdens mijn opleiding, waar het niet vergrendelden van je werkplek direct werd afgestraft met de meest rare plaatjes op je bureaublad-achtergrond. Toch is het vreemd dat we van fysieke deuren vaker controleren of ze op slot zitten dan van onze digitale voordeur. Wat doe jij als je ziet dat iemand zijn werkplek niet vergrendelt?

Lees meer

Het EPD klaar voor een ramp

[telefoon] meldkamer ambulancedienst, we hebben een grootschalig incident met meerdere slachtoffers… Een kort telefoongesprek met grote impact omdat er serieuze plannen in werking treden. De verzorging van alle slachtoffers die komen is in goede handen bij de vele mensen die ingeschakeld worden door de spoedeisende hulp van het ziekenhuis. Een uitdaging is om operationeel het overzicht te houden en de zorg te coördineren.

Lees meer

Avonturier in zorg & ICT

Oppakken van een uitdaging door een goede analyse Werken op het snijvlak van zorg & ICT en het beheren en optimaliseren van een EPD is gaaf en elke dag een avontuur. Aan het begin van je dag denk je te weten wat er gaat gebeuren, maar de kans is groot dat dit anders gaat. Wanneer er een uitdaging zich aandient is het aan jou om dit op te pakken. Maar hoe doe je dat nou? Hoe kom je, via de juiste analyse, tot de meest passende oplossing?

Lees meer

Beheerdertraining HiX

Opleiding Beheerderstraining HiX

Lees meer

Uit het dagboek van een Zorgverbeteraar

NoordWest Ziekenhuisgroep gaat live met het nieuwe EPD HiX. Na maanden voorbereiding is de dag aangebroken. Vanaf ’s ochtends vroeg zit collega Bas Smit hard te werken aan de laatste voorbereidingen. Bas is betrokken bij het team functioneel beheerders van de Spoed Eisende Hulp (SEH) in het NWZ.

Lees meer

De waarde van data in het EPD

Een EPD bevat data, veel data en dit wordt iedere dag meer. Data die binnen handbereik is en die je kunt inzetten om de zorg nog beter te maken. De potentiële waarde van deze data is enorm.

Lees meer

Betrouwbaarheid en kwaliteit digitale vragenlijsten in de zorg

Invulvelden die gebruikt worden door specialisten of door patiënten lijken heel erg op die van een willekeurige webwinkel. Toch worden deze gegevens voor soms ingrijpende zaken gebruikt. De kwaliteit van die gegevens is daarmee cruciaal voor goede, efficiënte en betrouwbare zorg. De digitale vragenlijst in de zorg krijgt wellicht niet de aandacht die het verdient.

Lees meer

Feedback verzenden, ontvangen en verwerken

Een boze mail van een arts. Veel HOOFDLETTERS en uitroeptekens! In de CC de gehele afdeling applicatiebeheer, een aantal managers en de Raad van Bestuur. Feedback is goed, daarmee kan constant verbeterd worden. Het ondersteunen van het proces om feedback te verzenden, ontvangen en verwerken is dan ook van cruciaal belang voor kwaliteitsverbetering. Hoe makkelijker het geven van feedback is, hoe meer je er van zult ontvangen.

Lees meer

Oh ja, een digitale vragenlijst

Of je een afspraak wilt maken met de fysiotherapeuten want die willen ‘iets’ met hun dossier. Ze willen er waarschijnlijk een vragenlijst bij hebben. Met zo’n mailtje kan de dag van een beheerder van een EPD zomaar beginnen. Een afspraak maken gaat wel lukken, maar waar begin ik als ze inderdaad een vragenlijst willen hebben?

Lees meer

The next step; voorbereid op generieke overdracht gegevens

Zorginstellingen vorderen gestaag met het integreren van ICT in hun werkzaamheden. Zo is de dossiervoering in veel gevallen al digitaal. Tijdige en volledige beschikbaarheid van informatie heeft talloze voordelen voor patiënt en zorgverlener. Helaas gaat het in de praktijk vaak nog om eilandjes van informatie. Kom je in een andere instelling, dan verzamelt men de gegevens opnieuw. Met als gevolg dat patiënten dezelfde vragen steeds opnieuw moeten beantwoorden en dat er meerdere ‘actuele’ dossiers zijn van een patiënt die zelden volledig zijn.

Lees meer

EPD/ZIS: Gebruiker leidend of lijdend?

“Daar moet ik drie keer voor klikken, dat ga ik echt niet doen.”, “Van de patiënt wil ik graag alles zien maar het ontbreekt mij aan overzicht.”, “Alleen de computer aanzetten kost mij al teveel tijd.”, “Om even het eerste consult van een andere specialist te lezen zoek ik mij een ongeluk.” Een aantal quotes uit de wandelgangen van een ziekenhuis dat al lekker bezig is met digitaal werken.

Lees meer

Ontwerp & Realisatie Publiek