logo_verbeteraars

info@zorgverbeteraars.nl

06 26 44 36 44 (bel)

06 26 44 36 44 (whatsapp)

Artikelen van Bas Smit

Bas is adviseur en projectleider bij Zorgverbeteraars. In de dagelijkse praktijk helpt hij ziekenhuizen en andere zorginstellingen met het optimaliseren van hun EPD en inzet van ICT, het implementeren van nieuwe functionaliteiten en het onderhouden van het EPD.

Lees meer

Al fietsend decharge

Het project ‘De gekoppelde OK’ is afgesloten met een eindrapport en een mountainbike tocht. De evaluatie formeel op papier voor decharge en informeel zwetend op de fiets. Het afgelopen jaar heb ik (Bas) mij als Zorgverbeteraar beziggehouden met dit project voor Isala.

Lees meer

Applicatiebeheer Topicus

Beheren van HAP informatie systeem dat gebruikt wordt voor centrale telefonische triage, voor consulten op en visite vanaf de huisartenpost.

Lees meer

Advies / Ondersteuning ICT Projecten

Ondersteunen van de afdeling ICT en ondersteunen/leiden van de projecten en implementaties: kwaliteit meldsysteem (Q-base), nieuw intranet (SharePoint), HAP informatie systeem (Topicus), document management systeem (M-Files), uit faseren fax, selectie/aanschaf headset, digitaal relatieportaal, glasvezel internet verbinding en alledaagse uitdagingen.

Lees meer

Dat is leuk, bedankt!

Hoe het EPD helpt om kaartjes bij de patiënt te krijgen.

Lees meer

Verslag #Ontdekdezorgweek

In het kader van #Ontdekdezorg Week liep Zorgverbeteraar Bas Smit een avondje mee op de Huisartsenpost in Drachten. Een kort verslag:

Lees meer

“Maar dat werkt gewoon”

Misschien is dit wel de grootste grap want dat is vaak niet het geval. Het lijkt zo logisch dat als de patiënt onder narcose op de operatietafel

Lees meer

De Ontdekdezorg week 2021

Meelopen op de huisartsenpost Drachten van Dokterswacht Friesland

Lees meer

Projectleider Grafische Update SAP

Updaten van de grafische interface van SAP (SAP GUI 7.70)

Lees meer

Advies/ondersteuning implementatie HiX standaard content

Beoordelen impactanalyses en brede EPD vraagstukken.

Lees meer

Zit je deur wel op slot?

Hoe vaak ik wel niet controleer of de deur wel op slot zit. Van mijn huis, van mijn auto, zeker van het toilet en ook zeer zeker van mijn digitale werkplek. Of ik nu op kantoor werk, in een ziekenhuis of thuis. Dat vergrendelen van mijn werkplek heb ik wel geleerd tijdens mijn opleiding, waar het niet vergrendelden van je werkplek direct werd afgestraft met de meest rare plaatjes op je bureaublad-achtergrond. Toch is het vreemd dat we van fysieke deuren vaker controleren of ze op slot zitten dan van onze digitale voordeur. Wat doe jij als je ziet dat iemand zijn werkplek niet vergrendelt?

Lees meer

Projectleider Gekoppelde OK

Vervangen en uit faseren van de SAP Business Connector voor SAP

Lees meer

Het EPD klaar voor een ramp

[telefoon] meldkamer ambulancedienst, we hebben een grootschalig incident met meerdere slachtoffers… Een kort telefoongesprek met grote impact omdat er serieuze plannen in werking treden. De verzorging van alle slachtoffers die komen is in goede handen bij de vele mensen die ingeschakeld worden door de spoedeisende hulp van het ziekenhuis. Een uitdaging is om operationeel het overzicht te houden en de zorg te coördineren.

Lees meer

Beheer Chipsoft HiX

Ondersteuning functioneel beheer in teams Diagnostiek, Spoedzorg & high care en Sturing & verantwoording.

Lees meer

Avonturier in zorg & ICT

Oppakken van een uitdaging door een goede analyse Werken op het snijvlak van zorg & ICT en het beheren en optimaliseren van een EPD is gaaf en elke dag een avontuur. Aan het begin van je dag denk je te weten wat er gaat gebeuren, maar de kans is groot dat dit anders gaat. Wanneer er een uitdaging zich aandient is het aan jou om dit op te pakken. Maar hoe doe je dat nou? Hoe kom je, via de juiste analyse, tot de meest passende oplossing?

Lees meer

Beheerdertraining HiX

Opleiding Beheerderstraining HiX

Lees meer

Uit het dagboek van een Zorgverbeteraar

NoordWest Ziekenhuisgroep gaat live met het nieuwe EPD HiX. Na maanden voorbereiding is de dag aangebroken. Vanaf ’s ochtends vroeg zit collega Bas Smit hard te werken aan de laatste voorbereidingen. Bas is betrokken bij het team functioneel beheerders van de Spoed Eisende Hulp (SEH) in het NWZ.

Lees meer

Implementatie HiX 6.1 Standaard content

Ondersteuning projectorganisatie en eerste nazorg vanuit functioneel beheer.

Lees meer

Opleiding Functioneel Beheer HiX

Overdragen integrale kennis van HiX standaard content.

Lees meer

Optimalisatie Helpdesk Chipsoft HiX

Één helpdesk waarbij je direct geholpen kan worden met je ICT gerelateerde vraag of dit nou over een printer, een e-mail of een invoeren van je consult gaat.

Lees meer

De waarde van data in het EPD

Een EPD bevat data, veel data en dit wordt iedere dag meer. Data die binnen handbereik is en die je kunt inzetten om de zorg nog beter te maken. De potentiële waarde van deze data is enorm.

Lees meer

Ondersteuning livegang Chipsoft HiX

Coördinatie van floorsupport die het zorgpersoneel praktisch hielp bij het werken in het nieuw geïmplementeerde HiX EPD.

Lees meer

Training eindgebruikers Chipsoft HiX

Training geven aan (poli)kliniekmedewerkers, behandelaren, raadplegers, en verpleegkundigen, dus alle gebruikers van het nieuwe EPD HiX.

Lees meer

Feedback verzenden, ontvangen en verwerken

Een boze mail van een arts. Veel HOOFDLETTERS en uitroeptekens! In de CC de gehele afdeling applicatiebeheer, een aantal managers en de Raad van Bestuur. Feedback is goed, daarmee kan constant verbeterd worden. Het ondersteunen van het proces om feedback te verzenden, ontvangen en verwerken is dan ook van cruciaal belang voor kwaliteitsverbetering.

Lees meer

Oh ja, een digitale vragenlijst

Of je een afspraak wilt maken met de fysiotherapeuten want die willen ‘iets’ met hun dossier. Ze willen er waarschijnlijk een vragenlijst bij hebben. Met zo’n mailtje kan de dag van een beheerder van een EPD zomaar beginnen. Een afspraak maken gaat wel lukken, maar waar begin ik als ze inderdaad een vragenlijst willen hebben?

Lees meer

Kwaliteit ziekenhuizen letterlijk op de kaart

Vanaf dinsdag 13 mei publiceren Nederlandse ziekenhuizen het zogenaamde kwaliteitsvenster op hun website. Het kwaliteitsvenster, een initiatief van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ), laat zien hoe ziekenhuizen scoren op tien categorieën. Het gaat dan onder meer om pijn na een operatie en het rapportcijfer dat patiënten het ziekenhuis geven. De aftrap werd gegeven door Edith Schippers, minister van Volksgezondheid.

Lees meer

The next step

Medische dossiervoering klaar voor de toekomst, voorbereid op de generieke overdracht gegevens. Zorginstellingen vorderen gestaag met het integreren van ICT in hun werkzaamheden. Zo is de dossiervoering in veel gevallen al digitaal. Tijdige en volledige beschikbaarheid van informatie heeft talloze voordelen voor patiënt en zorgverlener. Helaas gaat het in de praktijk vaak nog om eilandjes van informatie. Kom je in een andere instelling, dan verzamelt men de gegevens opnieuw. Met als gevolg dat patiënten dezelfde vragen steeds opnieuw moeten beantwoorden en dat er meerdere ‘actuele’ dossiers zijn van een patiënt die zelden volledig zijn.

Lees meer

EPD/ZIS: Gebruiker leidend of lijdend?

“Daar moet ik drie keer voor klikken, dat ga ik echt niet doen.”, “Van de patiënt wil ik graag alles zien maar het ontbreekt mij aan overzicht.”, “Alleen de computer aanzetten kost mij al teveel tijd.”, “Om even het eerste consult van een andere specialist te lezen zoek ik mij een ongeluk.” Een aantal quotes uit de wandelgangen van een ziekenhuis dat al lekker bezig is met digitaal werken.

Lees meer

Ontwerp & Realisatie Publiek