logo_verbeteraars

info@zorgverbeteraars.nl

06 26 44 36 44 (bel)

06 26 44 36 44 (whatsapp)

Artikelen van Zorgverbeteraars

Alles van Zorgverbeteraars

Docent bij SBO opleidingen

In samenwerking met het Studiecentrum Bedrijf en Overheid (SBO) verzorgen we jaarlijks als docent een aantal opleidingen in de zorg.

Lees meer

Gezocht: soortgenoot (m/v)

Zorgverbeteraars zijn een bijzondere soort. En dus heb je er altijd te weinig van. Ben jij een soortgenoot? Herken je jezelf in onderstaande tekst? neem dan contact met ons op.

Lees meer

Martini Ziekenhuis gaat over op vernieuwd EPD

Het Martini Ziekenhuis gaat over op de nieuwste versie van elektronisch patiëntendossier (EPD) HiX, inclusief standaard content. Op vrijdag 24 juni zetten de Raad van Bestuur en softwareleverancier Chipsoft hun handtekening onder de overeenkomst. Het ziekenhuis grijpt de implementatie van het EPD direct aan om een aantal belangrijke werkprocessen te optimaliseren en een aantal nieuwe functionaliteiten in gebruik te nemen.

Lees meer

Apotheken WZA en MZH nemen apotheek Lentis over

Het Wilhelmina Ziekenhuis Assen (WZA) en het Martini Ziekenhuis (MZH) nemen vanaf maandag 20 juni de farmaceutische dienstverlening van Lentis over. De apotheek van Lentis gaat sluiten. Donderdag 16 juni zetten alle betrokken partijen hun handtekening onder de dienstverleningsovereenkomst.

Lees meer

DIAK één week live met nieuw EPD

Nota bene op vrijdag de 13e startte het Diakonessenhuis in Utrecht met hun nieuwe EPD. Inmiddels is men een week ‘live’ en kunnen we tevreden terugkijken op een enerverende eerste week.

Lees meer

Zorgplan V&VN

Dit project is gericht op het onderdeel zorgplan van de informatiestandaard eOverdracht. Het doel is dat de inhoud, functionaliteit en techniek van het zorgplan wordt beproefd, waarna landelijke uitrol stapsgewijs kan worden gerealiseerd.

Lees meer

Gestructureerde verslaglegging prostaatkanker – EPD

De NVU heeft de wens gestructureerde verslaglegging rond prostaatkanker vorm te geven. Een van de stappen in dit proces is het vertalen van een itemlijst/dataset naar een ontwerp voor de EPD-leveranciers. Zorgverbeteraars heeft veel kennis en ervaring met het vertalen van datasets naar EPD-inrichting en de implementatie hiervan en zal de NVU hierin adviseren/ondersteunen. 

Lees meer

Nursing: Helpt een digitale vochtbalans verpleegkundigen aan meer regie?

Een verstoorde vochtbalans kan bij patiënten ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken zoals dehydratatie, overvulling, shock of nierfalen. Toch wordt in de meeste ziekenhuizen nog handmatig, (deels) op papier bijgehouden wat een patiënt aan vocht krijgt toegediend of kwijtraakt en die gegevens worden vaak pas ’s avonds bij elkaar opgeteld en inzichtelijk gemaakt. Dat betekent dat er overdag geen actuele data beschikbaar is. Het project Digitale Vochtbalans binnen het Martini Ziekenhuis heeft daar verandering in aangebracht.

Lees meer

Slimme Zorg Estafette 2022

Ook dit jaar staan slimme zorg en innovatie weer een maand lang centraal tijdens de Slimme Zorg Estafette! Van 31 januari t/m 25 februari 2022 worden elke week in een andere regio allerlei activiteiten georganiseerd rondom slimme zorg.

Lees meer

Skipr: Zes Zwolse zorgorganisaties aan de slag met gegevensuitwisseling

Zes Zwolse zorgorganisaties gaan samen aan de slag met de elektronische uitwisseling van patiëntgegevens, de zogeheten eOverdracht. Ze willen deze informatie ook via een Persoonlijke Gezondheidsomgeving (pgo) toegankelijk maken voor de patiënten zelf. Dat maken de organisaties deze week bekend.

Lees meer

Procesvisualisatie: de ‘Procesplattegrond’

Wij geloven dat je in ieder project weer het proces centraal moet stellen. Het geheel is immers meer dan de som der delen. Door breder te kijken dan de individuele taken, zet je het gezamenlijke resultaat (en het gezamenlijke doel) centraal. Dat werkt alleen als je het samen doet en alle betrokkenen de meerwaarde zien van een procesbenadering. Visualisatie van processen helpt daarbij. Nu werkt een gemiddelde flowchart vaak vooral op de gaapspieren. Bovendien legt dit visueel meer nadruk op de processtappen dan op de lijn die de stappen verbindt, terwijl dat nu juist het proces is.

Lees meer

Kerstkaart 2022

Namens Jonas, Erik, Bas, Ellen & Jasperien

Lees meer

Serious Game Registratie aan de Bron

Uitdragen principes registratie aan de bron en eenheid van taal

Lees meer

Congres: De volgende stap in patiëntveiligheid

Samen zetten we de volgende stap in het verder verbeteren van kwaliteit van zorg en patiëntveiligheid. De netwerkorganisatie Tijd voor Verbinding faciliteert dit door een bottom-up beweging op gang te brengen van en tussen zorgprofessionals, instellingen voor medisch specialistische zorg en patiënten.

Lees meer

Fiets naar je werkdag

“Fiets naar je werk dag “

Lees meer

VWS over wet gegevensuitwisseling

WEGIZ verplicht straks zorgverleners om gegevensuitwisseling in de patiëntenzorg elektronisch te laten verlopen.

Lees meer

WEGIZ in stukjes oppakken

Het ministerie van VWS werkt aan een wet die verplicht dat gegevensuitwisseling tussen zorgverleners elektronisch verloopt, de Wet Elektronische Gegevensuitwisseling in de Zorg (WEGIZ).

Lees meer

Beste Zorgidee 2015 zoekt IT-Specialisten

Het ‘Thuiskomertje ‘blijft een goed idee, met veel meerwaarde voor de zorg aan ouderen met dementie.

Lees meer

Vroege screening kwetsbare ouderen op SEH

Een initiatief in het ziekenhuis Tergooi in Hilversum om de zorg aan kwetsbare ouderen op de Spoedeisende Hulp (SEH) te verbeteren, verloopt succesvol. Door vroegtijdige screening worden kwetsbare ouderen eerder gesignaleerd en krijgen daardoor meteen de benodigde zorg. Daardoor belanden er minder ouderen onnodig in een ziekenhuisbed.

Lees meer

Betere opvolging incidenten Dokterszorg Friesland met Q-base

De cirkel van het kwaliteitsmanagementsysteem (KMS) van Dokterszorg Friesland is rond met de implementatie van Q-base, een applicatie waarmee onder andere klachten en incidenten worden geregistreerd.

Lees meer

Eén zorgviewer voor de zorg

De ziekenhuisbesturen in Groningen en Drenthe spraken anderhalf jaar geleden af om uit te zoeken wat er nodig is om patiëntendata digitaal beschikbaar te maken, voor zowel zorg binnen als buiten het ziekenhuis.

Lees meer

Medicatieproces voor verpleeghuizen volledig gedigitaliseerd

“We hebben belangrijke verbeteringen doorgevoerd op het gebied van veiligheid, efficiëntie en duurzaamheid.”

Lees meer

Health Hub Roden

Een ecosysteem rond zorg en technologie

Lees meer

The grass is always greener on the other side, or is it not?

In deze rubriek lees je hoe er in een ziekenhuis in het buitenland gekeken wordt naar de ontwikkelingen rond EPD en data. Is het gras altijd groener aan de andere kant van de heuvels? Deze keer gaan we naar Stockholm en vragen daar aan Esther Hooikamer: Is the grass always greener?

Lees meer

Kosten van technische vernieuwing goed in te schatten

Gimon de Graaf: “innovaties vaker vroegtijdig evalueren”

Lees meer

Colofon

Colofon Verbeter! 2021

Lees meer

Uit de oude doos, wat betekent ons logo?

Huisstijl Zorgverbeteraars, ons verjaardagscadeautje 5 jaar geleden

Lees meer

Interview: Zorgverbeteraars dichten ‘gat’ tussen werkvloer en innovatie

Een oude, verwarde man ligt in het ziekenhuis. Hij heeft al een tijd niet gegeten en vraagt om een boterham. Die krijgt hij van de voedingsassistente. Zij weet alleen niet dat hij nuchter moet blijven voor een operatie later die dag. De operatie gaat niet door… Een grote teleurstelling voor de kwetsbare patiënt en een enorme kostenpost voor het ziekenhuis. ‘Zomaar een voorbeeld van een situatie waar wij graag mee aan de slag gaan. Het gaat dan over vragen als: Hoe ziet het proces er uit? Hoe krijg je de juiste gegevens op het goede moment op de goede plek? Wie is waarvoor verantwoordelijk? Daar komen wij ons bed voor uit!’

Lees meer

Zorgverbeteraars verhuizen naar Health Hub Roden

Kennisknooppunt Health Hub Roden verwelkomt per 1 september een nieuwe bewoner.

Lees meer

Nieuw BeterBoek voor kinderafdeling Dijklander Ziekenhuis

Het nieuwe BeterBoek is voor kinderen die worden opgenomen op de kinderafdeling van het Dijklander Ziekenhuis in Hoorn of Purmerend.

Lees meer

Colofon

Colofon Verbeter! 2020

Lees meer

De nieuwe Verbeter! is uit

Tweede editie Verbeter! is uit!

Lees meer

The grass is always greener on the other side, or is it not?

Een kijkje over de grens: zes vragen aan Yaw Owusu, Jewish family and child service of greater Toronto, Ontario (Canada)

Lees meer

Zorg dat een nieuw EPD het feestje van de zorg is

Overstap van zelfbouw-EPD naar HiX standaard content in Zwolle

Lees meer

Gras gaat niet harder groeien als je eraan trekt

De ene na de andere verandering dient zich aan in ziekenhuizen en zorginstellingen, gedreven door interne ambities of van buitenaf opgelegd. Op dit moment ligt bijvoorbeeld veel druk op de ziekenhuizen om aan de eisen rond digitale gegevensuitwisseling te voldoen. Dit vraagt niet alleen om aanpassingen in het elektronisch patiëntendossier, maar heeft ook invloed op de zorgprocessen en het gedrag van de zorgprofessionals. Eenzelfde aanpak voor deze verschillende trajecten werkt niet; ‘zorgvaardig veranderen’ is hierbij nodig.

Lees meer

Gegevens één keer invoeren en meervoudig gebruiken: op naar een universele datataal voor het ziekenhuis

Data eenmalig registeren voor meervoudig gebruik. Dat is de missie van het Maastricht UMC als het gaat om het vastleggen van gegevens die van belang zijn bij de verschillende zorgpaden die patiënten doorlopen als ze ziek worden. Hoe kun je gegevens zo opslaan dat het gemakkelijk uitgewisseld en hergebruikt kan worden? Projectmanager Martine Lipsch en Chief Medical Information Officer (CMIO) Joep Veraart van het MUMC IT Transformatieprogramma aan het woord.

Lees meer

De metrolijn van het Martini Ziekenhuis

In het Martini Ziekenhuis in Groningen is de afgelopen maanden hard gewerkt aan de digitalisering van het cytostaticaproces. Kapstok voor het inrichten en ontwerpen van de techniek was een ‘metrolijn’, een grafische weergave van het proces vanaf het moment van het voorschrijven van de medicatie tot het toedienen.

Lees meer

Grip op werkdruk op Spoedeisende Hulp

De Spoedeisende Hulpen (SEH) van het gefuseerde Dijklander Ziekenhuis in Hoorn en Purmerend onderscheiden zich van elk ander ziekenhuis in Nederland. Er wordt gewerkt met de Jones-Depency Tool (JDT), een gevalideerd scoringsmodel dat de zorgzwaarte van een patiënt meet en dus inzicht geeft in de feitelijke werkbelasting van het personeel. SEH-arts Vincent Rietveld en Philip Vriend, teamleider van de verpleegkundigen, zijn warm pleitbezorgers van de methodiek.

Lees meer

Het beste van twee werelden: samen naar één datawarehouse

Wanneer twee ziekenhuizen samengaan, zoals het Academisch Medisch Centrum (AMC) en het VU medisch centrum (VUmc) in Amsterdam, heeft dit niet alleen impact op de medewerkers en aansturing van het nieuwe ziekenhuis. Ook de data- en informatievoorziening vraagt om eenduidige organisatie, opslag en presentatie. Een meer dan uitdagende klus, weten Erik Lubbe en Gerard van der Voorn, beiden hoofd Business Intelligence.

Lees meer

Audit Alliantie Data Warehouse

Review en advies inrichting BI straat Amsterdam UMC

Lees meer

Innoveren in de zorg: een dicht-bij-mijn-bed-show

Digitale innovatie in de zorg is meer dan een EPD of een patiëntenportaal: er zijn tal van kansen en mogelijkheden. Innoveren wordt vaak gezien als ‘iets dat moet’, maar ik heb ervaren dat innoveren vooral heel leuk en patiëntgericht kan zijn. Maar hoe moet dit? Hoe kan je in een sector waar ‘evidence based practice’ de norm is zorgen voor vernieuwing en verandering? En hoe kom je tot die ene oplossing die echt het verschil kan maken? Kortom: hoe maak je betere zorg?

Lees meer

Optimaal digitaal en het EPD

Terwijl eHealth helemaal hip is blijft de werkplek van de zorgprofessional vaak onderbelicht. Een werkdag met het EPD voelt vaak nog steeds als veel klikken, zoeken en overtypen. Je doet wat je kunt met je eigen olifantenpaadjes, zelf aangeleerde omwegen en misschien een tip van een collega of betrokken beheerder. Weten hoe een dossier werkt, betere afstemming, kleine aanpassingen en een paar sneltoetsen schelen veel tijd. Tijd die je liever aan patiënten besteedt. Wie gebruikt Ctrl-1 in HiX voor het openen van het medicatie-overzicht, of Alt + G voor alle orders in EPIC?

Lees meer

Zorgverbeteraars 12 jaar!

Jarig!

Lees meer

Colofon

Colofon Verbeter! 2019

Lees meer

1+1=2, maar ook 11

Successen moet je vieren, zo luidt de tegelwijsheid. In de waan van de dag verdwijnen successen snel op de achtergrond. Dit jaar vierden we alweer onze elfde verjaardag. De afgelopen elf jaren zagen we nogal wat voorbij komen: het digitaliseren van gehele ziekenhuizen, de eerste stappen in serieuze beslissingsondersteuning voor artsen, het ontstaan van het bewustzijn dat grip op je data goud waard is… We waren erbij en vergaten het bijna te vieren. En altijd streefden we er naar om net dat stapje extra te zetten; niet alleen volgens planning en binnen budget, maar echt gericht op het verbeteren van de kwaliteit van zorg. Op zoek naar de 1 + 1 = 3.

Lees meer

Data lake, data leek of datalek?

GENERAL DATA PROTECTION REGULATION, DE WETGEVER KIJKT MEE

Lees meer

Patiëntgericht innoveren

De komende jaren zal een aantal trends waarneembaar worden in de zorg: de vergrijzing neemt toe, de kosten zullen stijgen en er komen meer chronisch zieken bij. Ook zal de patiënt meer de regie nemen in zijn zorgproces. De zorgtechnologie zal een belangrijke rol krijgen bij het anticiperen op deze trends. Inmiddels bestaan al tal van innovaties die hierop inspelen, maar worden deze nog niet op grote schaal ingezet. Vaak blijkt dat deze innovaties tóch niet goed aansluiten bij de praktijk en de behoeftes van de eindgebruiker. Om succesvol te innoveren is het belangrijk om juist die factoren als uitgangspunt te nemen. Dat klinkt misschien heel moeilijk, maar dat is het niet.

Lees meer

Werken met HiX in het ziekenhuis Tergooi

In het ziekenhuis Tergooi wordt hard gewerkt aan het ziekenhuis van de toekomst; een combinatie van een fysiek en een virtueel ziekenhuis. Onderdeel hiervan is de overgang naar een Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) die eind 2016 gemaakt is. Inmiddels worden de werkprocessen binnen het ziekenhuis onder de loep genomen om ervoor te zorgen dat iedereen optimaal met dit EPD overweg kan. Wij spraken hierover met Stijn Brinckman; interventiecardioloog en als Chief Medical Information Officer de brug tussen de IT-wereld en de zorgprofessionals.

Lees meer

“U heeft nog 132 ongenezen mails! “

De zorg is aan het vernieuwen. Elektronische patiëntendossiers, patiëntenportalen, kunstmatige intelligentie: de zorg wordt steeds digitaler, ook voor patiënten. Door ontwikkelingen op het gebied van EPD’s en patiëntenportalen is het voor patiënten mogelijk om meer regie te nemen over hun eigen zorg. Het is steeds vaker mogelijk om je eigen patiëntgegevens in te zien en je zorg in eigen handen te nemen. Patiëntenportalen worden langzamerhand in ziekenhuizen geïntroduceerd en met het Versnellingsprogramma Informatie Uitwisseling Patiënt Portaal (VIPP) wordt middels standaarden getracht informatie-uitwisseling met de patiënt te optimaliseren.

Lees meer

In de benen voor beter onderwijs in ontwikkelingslanden

Ieder jaar doet een Zorgverbeteraars-team mee aan de Run4Educaided. De opbrengst van de run, die georganiseerd wordt door Stichting EducAIDed, gaat naar het verbeteren van onderwijs in ontwikkelingslanden. Dit jaar gaat het geld naar een project in Kigamba, Uganda. Het gaat om de realisatie van vijf klaslokalen en sanitaire faciliteiten en het trainen van 50 docenten van 25 basisscholen in psychosociale vaardigheden.

Lees meer

Ervaringen Martini Ziekenhuis met Zorgverbeteraars

Al jaren ondersteunt Zorgverbeteraars het Martini Ziekenhuis in Groningen bij EPD-gerelateerde projecten en thema’s. Van de inrichting van de beheerorganisatie tot het digitaliseren van de dossiervoering en van het elektronisch voorschrijven van Cytostatica tot het ontsluiten van data uit het EPD. Recent was het na zeven jaar CS-EZIS tijd om over te stappen naar Chipsoft HiX. Een grote verandering voor alle artsen, verpleegkundigen, paramedici en overig (ondersteunend) personeel. Zorgverbeteraars was verantwoordelijk voor het verander- en projectmanagement bij de overstap naar dit nieuwe EPD. Drie hoofdrolspelers over de samenwerking: “Zorgverbeteraars heeft kennis van zaken en weet de menselijke maat te houden.”

Lees meer

Serious Game ‘Registratie aan de Bron’

We zijn in Den Haag, bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en sport. Hier vindt een evenement met een Serious Game plaats over eenheid van taal in ziekenhuizen. Meer dan honderd mensen uit de zorg doen tegelijk mee aan de tien sessies. Het is de bedoeling mensen in de zorg op een speelse manier kennis te laten maken met de kansen die data in de zorg biedt, een spel met een serieuze insteek dus.  

Lees meer

De grootste winst is een generieke werkwijze voor al onze locaties

De overstap van papier naar digitaal binnen een organisatie is een vaak een grote. Zo ook voor Revalidatiecentrum Friesland, dat niet eerder voor zo’n omvangrijk ICT-project kwam te staan. “Het punt is: je weet het einddoel, maar niet precies wat er op je pad komt. Zorgverbeteraars is bekend met HiX. Zij weten: hoe ziet het eruit en wat kunnen we er mee? Ze spreken de taal van de applicatiebeheerders en de taal van de gebruikers.”

Lees meer

Congres All About Data

All About Data is een landelijk congres voor de zorg om kennis over de mogelijkheden van data in de zorg met elkaar te delen.

Lees meer

Patiëntenportaal Mijn Martini na een jaar volop in gebruik

Een jaar na de start van het patiëntenportaal van het Martini Ziekenhuis hebben patiënten al ruim 26.500 keer veilig op Mijn Martini ingelogd. Om daar bijvoorbeeld een uitslag te bekijken of een brief aan de huisarts. In juni werd bijna 4.500 keer gebruik gemaakt van het digitale portaal en dit aantal stijgt nog elke maand. Het portaal wordt nog steeds verder uitgebreid met nieuwe functionaliteiten.

Lees meer

Nieuwe BeterBoek van het Westfries Gasthuis is uit

Het nieuwe BeterBoek is voor kinderen die naar het ziekenhuis komen voor een operatie aan hun amandelen of oorbuisjes, daarnaast zijn er BeterBoeken voor alle kinderen die worden opgenomen.

Lees meer

Recensie eerste editie door Drs. M.H. Langelaan, NBD|Biblion

Recensie door: Drs. M.H. Langelaan, NBD|Biblion

Lees meer

NWZ neemt nieuw EPD in gebruik

Het nieuwe elektronisch patiëntendossier (EPD) van Noordwest Ziekenhuisgroep is ‘live’. Vrijdag 22 juni 2018 stond op de locaties Alkmaar en Den Helder stipt om 13:00 uur een lid van de cliëntenraad klaar om een ferme druk op de rode knop te geven. Daarmee gaven ze het startsein voor ingebruikname van het nieuwe EPD.

Lees meer

Help, ik heb mijn data niet onder controle

Ieder jaar heb je als organisatie te maken met het terugkerende fenomeen van de financiële rapportage en kwaliteitsindicatoren. De jaarlijkse heksenketel waarin rapportages gemaakt worden, begrotingen opgesteld en de verantwoordingsrapportage gemaakt wordt voor externe partijen en overheden. Ieder jaar weer dezelfde stress. Iedereen die iets met data kan wordt zo’n beetje overgenomen en heeft alleen tijd voor het (opnieuw) maken van overzichtjes en overzichtjes over overzichtjes die vooral nodig zijn voor het beantwoorden van vragen over (onverklaarbare) verschillen.

Lees meer

DINO: DAMA In Name Only

“Datamanagement is veel werk, omvangrijk, ongrijpbaar en staat ver van de praktijk.”, “We zijn nu een jaar verder en ik begin het nu pas goed te begrijpen”, “Wat is eigenlijk de business case van datamanagement?” … Zomaar wat opmerkingen die ik links en rechts opvang als het gaat over het implementeren van datamanagement.

Lees meer

Patiëntenportaal Martini Ziekenhuis van start

Het Martini Ziekenhuis in Groningen is donderdag van start gegaan met een nieuwe digitale patiëntenportaal, genaamd ‘Mijn Martini’. In Mijn Martini zien patiënten het overzicht van hun verwijzingen, geplande en vorige afspraken, opnames en een overzicht van medicatie.

Lees meer

Energiek en inspirerend Hacking Health 2017

Van 19 tot met 21 mei was het Dutch Hacking Health weekend.

Lees meer

Revalidatie Friesland neemt HiX in gebruik

Revalidatie Friesland heeft vrijdag 7 april op alle locaties HiX in gebruik genomen. Revalidatieartsen en behandelaars houden in het elektronisch patiëntendossier alle informatie bij rondom de behandeldoelen en het behandeltraject van patiënten.

Lees meer

Klein Denken, Groot Plezier

In het zorgteam van Jarno Koopman, verpleegkundige van Thebe MetZorg bij een woonzorgcentrum van Thebe in Breda, leidde klein denken tot grote veranderingen. Zo zorgde de aanschaf van een eenvoudige agenda voor veel meer structuur.

Lees meer

10 jaar Zorgverbeteraars; 10 excuses tegen verandering

Deze week viert Zorgverbeteraars haar 10e verjaardag. Al tien jaar helpen wij (z)organisaties om nóg beter te worden. Omdat beter per definitie anders is, vragen wij met regelmaat van mensen dat ze hun werkwijze veranderen. Daar hebben mensen niet altijd direct evenveel zin in. Onze top 10 van excuses tegen verandering:

Lees meer

De zes valkuilen van datamanagement

Binnen de muren van een ziekenhuis zijn heel veel data en informatie. Het juist inzetten en ontsluiten van al die informatie kan leiden tot minder fouten en doelmatige zorg.

Lees meer

Introductiecursus Chipsoft HiX voor beheer

De overstap op HiX, het ZIS/EPD van Chipsoft betekent dat er veel op applicatiebeheerders af komt: deelname aan werkgroepen, cursussen bij Chipsoft, reviewdagen en vragen vanuit de organisatie. Zij willen graag optimaal voorbereid dit traject ingaan en de voorbereidingstijd maximaal benutten.

Lees meer

Introductiecursus Chipsoft HiX

De overstap op HiX, het ZIS/EPD van Chipsoft betekent dat er veel op applicatiebeheerders af komt: deelname aan werkgroepen, cursussen bij Chipsoft, reviewdagen en vragen vanuit de organisatie. Zij willen graag optimaal voorbereid dit traject ingaan en de voorbereidingstijd maximaal benutten.

Lees meer

Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde

Begin mei was er dan de hoorzitting over verwarde mensen. Hoe gevaarlijk is die verwarde man? Cornel Vader van het Leger Des Heils: “We zijn geschrokken van de toename van het aantal incidenten“. Steeds vaker komt de zorg bij mensen thuis. Terwijl de politiek wikt, weegt, debatteert en praat, moeten de mensen op de vloer aan de slag met deze problematiek. Wat kun je nu al doen?

Lees meer

Samen leren: elkaar aanspreken, en jezelf

Ongevraagd advies, daar zit niemand op te wachten. Het is helemaal niet eenvoudig om een collega aan te spreken op hinderlijk of fout gedrag. Misschien is het nog lastiger om aan de andere kant te staan, en steeds tips en trucs te krijgen over iets wat je al jaren goed doet.

Lees meer

College Management in de Zorg “Kwaliteit verbeteren in de zorgpraktijk”

Hogeschool Utrecht

Lees meer

Effectief en doelmatig communiceren met patiënten

Rapport NPCF; Maandagen en in de ochtenden vindt meer dan 70% van de patiënten de huisarts lastig bereikbaar.

Lees meer

Er komt een boze man bij de dokter

Er woont een boze meneer in Nederland. Soms gaat hij met de trein, soms naar een feest in Haren, soms naar een voetbalwedstrijd. Heel soms moet hij ook naar de tandarts of naar het ziekenhuis. Bent u hem al tegengekomen?

Lees meer

Kwaliteitsbeleid. Wat willen we zijn; een hamer of een spijker?

Successen moet je vieren. Waarom ook alweer? Omdat er zoveel goede dingen gebeuren in de zorg. Het nieuws echter, zit juist vol met de dingen die niet goed gaan. Dag en nacht werken artsen, verpleegkundigen en andere zorgverleners, maar ook bestuurders, hard aan goede zorg. Dat haalt nooit de voorpagina. Kan dat niet anders?

Lees meer

Noodzaak en vertrouwen; menselijk momentum

Wie of wat bepaalt het succes van een verandertraject? Hoe kunnen we nog betere resultaten behalen die ook stand houden een half jaar of een jaar na de implementatie? Hoe zorgen we er, met andere woorden, voor dat er niet louter sprake is van een verandering, maar van een verbetering? De kernwoorden zijn noodzaak en vertrouwen.

Lees meer

Succesvol ondernemen met E-Health; Innovatieroutes in de zorg (2014)

Succesvol ondernemen met ehealth; Innovatieroutes in de zorg (2014) Het lectoraat ICT-innovaties in de Zorg richt zich op de vraag hoe ICT-innovaties structureel in de zorgpraktijk kunnen worden ingebed. In dit boekje vindt u bijvoorbeeld innovatieroutes die kunnen helpen bij het laten landen van een innovatie in de zorg.

Lees meer

Optimalisatie Chipsoft / JCI

Een aantal verbeteringen in het kader van JCI (Joint Commission International) borgen in het ziekenhuis informatiesysteem, Chipsoft-EZIS.

Lees meer

Ontwikkelen van een aanpak voor evidence based eHealth

Het realiseren van een systematische aanpak voor het leveren van evidence op het gebied van effectiviteit, arbeidsbesparingen en kostenefficiëntie van eHealth-oplossingen.

Lees meer

Boekje met routes voor innovatie in de zorg

Tijdens het symposium ‘Succesvol ondernemen met eHealth’ gisteren in Zwolle, is het boekje ‘Innovatieroutes in de zorg’ gepresenteerd. Het boekje bevat vier routes voor innovatie in de zorg. De routekaarten beschrijven de paden die je kunt bewandelen om een (eHealth-)innovatie te laten landen in de zorg: wanneer is de route van toepassing, waar moet je op letten, met welke partijen krijg je te maken en hoe zijn deze partijen te overtuigen van de meerwaarde van de innovatie?

Lees meer

Teamdag kwaliteit huisartsenpraktijk

De eerste stap zetten naar bredere verantwoordelijkheid voor het begrip kwaliteit binnen de praktijk.

Lees meer

Professionaliseringstraject Kwaliteit

Het team Thebe MetZorg bestaat uit een viertal kwaliteitsverpleegkundigen, allen met een achtergrond als psychiatrisch verpleegkundige. Het team is recent in het leven geroepen om andere teams, die werken met cliënten met een psychiatrische-, geriatrische of gedragsproblematiek, te ondersteunen bij het leveren van de beste zorg. Men wil graag een professionaliseringsslag maken bij de initiatie, uitvoer en borging van kwaliteitsverbeteringen op de werkvloer.

Lees meer

Teamdagen Kwaliteit en Veiligheid, Kinder IC

De jaarlijkse teamdagen van de kinder-ic staan ditmaal in het teken van kwaliteit en veiligheid. Het team bestaat uit ca. 60 personen. Het ochtendprogramma behandelt kwaliteit conform de JCI (Joint Commission International) en geeft een juridisch perspectief op verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid. Er is behoefte aan een interactief en uitdagend middagprogramma dat kwaliteit en veiligheid dicht bij de mensen op de vloer brengt.

Lees meer

Upgrade CS-EZIS 5.1

Succesvolle upgrade van het ziekenhuisbrede CS-EZIS van versie 5.0 naar 5.1, plus het ontwikkelen van een blauwdruk voor toekomstige upgrades.

Lees meer

Implementatie EPD

Ziekenhuis brede uitrol van digitale dossiers in Chipsoft CS-EZIS.

Lees meer

Managementrapportage kwaliteitsindicatoren

Het managementteam voorzien van een structuur voor het verzamelen, interpreteren en rapporteren van managementinformatie.

Lees meer

Implementatie Chipsoft EZIS

Ziekenhuisbrede implementatie van Chipsoft EZIS op circa 2000 werkplekken.

Lees meer

Patiënten portal Zorgvallei

Door middel van Zorgvallei.nl wil het MCDC inspelen op de toegenomen keuzevrijheid van de zorgvrager. Hiertoe wordt getracht een volledig overzicht te geven van het zorgaanbod in de Gelderse Vallei en de toegankelijkheid hiervan.

Lees meer

Implementatie MCS

Bepalen of het onlangs uitgerolde informatiesysteem MCS (Medical Computer Support) geschikt is als platform voor een volwaardig Elektronisch Patiënten Dossier.

Lees meer

Ontwerp & Realisatie Publiek